Diktatoren

26. marts 2011 af Kristian Jensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Diktatoren billede

Den store Charles Chaplin…

Charles Chaplin vil for evigt være forbundet med sin rolle som den uheldige vagabond, med den skæve stok og lille bowlerhat. Men Chaplin var meget mere end dét – manden var en kompromisløs auteur, de satte sit personlige præg på samtlige af sine mange produktioner. Chaplin arbejde ikke kun som skuespiller, han var instruktør, forfatter, komponist og producent på mange af hans udødelige værker. Han har om nogen sat sit præg på den filmverden, vi kender i dag, og han vil for evigt står som et fyrtårn blandt Hollywoods ikoner.

”Diktatoren” var Chaplins første egentlige talefilm, og da den udkom i 1940 var USA endnu ikke gået ind i 2. Verdenskrig, og Hollywood havde endnu ikke fået øjnene op for de rædsler, der foregik i Europa.
”Diktatoren” er en klassisk forvekslingskomedie om den jødiske barber, der af udseende minder utrolig meget om den opblæste diktator af Tomania, Adenoid Hynkel. Ved et tilfælde bliver de to mænds livsbaner viklet sammen, og inden længe er den lille barber indtrådt i diktatorens fodspor.

I ”Diktatoren” spidder Chaplin Hitler og Mussolinis fremgang i Europa. Med sin klassiske falde på halen komik sender Chaplin en skarp kommentar til den voksende fascisme og fanatisme i Tyskland og Italien, og der lægges ikke fingre i mellem når Chaplin udleverer den groteske Hitler lignende Adenoid Hynkel. Parodien er umanerligt gennemført og rammer plet i alle scener. Det er en ganske imponerende bedrift fra Chaplins side, da han eftersigende kun havde observeret Hitler et fåtal af gange i biografernes nyhedsrevyer.

Man kan diskutere om ikke filmens endelige budskab om næstekærlighed og demokrati er en anelse letkøbt i forhold til 40’ernes Europa, der allerede på dette tidspunkt mere eller mindre var begyndt at brænde. Men omvendt kan man sige at filmens klimaks, hvor Chaplins barber, forklædt som Hynkel, afskriver den ondskab som diktatoren repræsenterer med ordene ”Vi tænker for meget og føler for lidt.”, afspejler den harme og afsky som Chaplin følte for Europas diktatorer. I scenen synes Chaplin ikke kun at tale til sine medkarakterer, men i særdeleshed også til os som publikum, for at minde os om at tro på retfærdighed og medmenneskelighed – et budskab som aldrig bliver forældet.

Ironisk nok blev Charles Chaplin selv offer for diktaturlignende forfølgelse, da han senere hen blev anklaget for at være kommunist, og fordrevet fra sit elskede Hollywood. Først i 1972 vendte han tilbage til USA for at modtage en æres Oscar for sit enorme bidrag til filmhistorien.

”Diktatoren” omhandler emner som aldrig bliver for gamle til at tage op, og filmen er et absolut must for alle. Den skal ses og nydes for det den er – et sandt mesterværk.

BluRay udgivelsen af ”Diktatoren” er flot, det skal der ikke herske nogen tvivl om. Billedet er flot restaureret og står utroligt skarpt, filmens alder taget i betragtning. Lyden er ligeledes til UG, og der er heller ingen klager hér. Dog er det utroligt ærgerligt at der ikke er noget bonusmateriale til filmen. Den ”gamle” DVD udgivelse er spækket med bonusmateriale, der i blandt den fremragende dokumentarfilm ”The Tramp and the Dictator” fra 2001, hvor Chaplins liv sammenholdes med Hitlers. Det undrer mig at man har valgt at droppe bonusmaterialet, da Chaplins film nærmest trygler om at blive udforsket. Det er sandsynligvis et rettighedsproblem, der er skyld i det manglende bonusmateriale, men hold op hvor er det ærgerligt.

Filmen er venligst stillet til rådighed af: www.soulmedia.dk

Titel: Diktatoren
Original Titel: The Great Dictator