Disaster

28. december 2006 af David Lund

Disaster billede

En dukkefilm som parodi på katastrofefilm. Det kan da ikke gå galt, eller kan det?

Disaster er en komedie med voksdukker, der af selvsamme grund, ofte er blevet sammenlignet med Team America. Dette er dog en sammenligning, jeg har svært ved at godkende. Disaster er nærmere Scary Movie filmene, hvis en sammenligning endelig skal drages. Den er nemlig en såkaldt spoof over katastrofefilm med hovedvægt på barnlige prutte-jokes og lignende. Ja, humoren er bestemt langt ude, men den er fuldstændig uden mening og indhold, hvilket gør, at filmen netop føles ligeså tom og ligegyldig som Scary Movie filmene. Hvis du blot er ude efter at koble hjernen fra, og få et par grin, kan Disaster vel til nød anbefales, men der er generelt langt flere irritationsmomenter frem for egentlige grin. Typisk er hver joke opbygget over enten en splatsekvens, sex-scene eller prutter eller bøvser, og tro mig, det lyder sjovere end det egentlig er, for efter den første halve time, har man fået nok.

Disasters plot er bygget over Michael Bays Armageddon; en planetoide er på kurs mod Jorden, og vil destruere stort set alt menneskeliv, hvis ikke Harry Bottoms og hans team da kan redde os. De sætter kurs mod planetoiden, hvor de skal bore atomsprængstof ned i denne, og redde Jorden. En simpel historie i en simpel film der ret slavisk følger Armageddon, og ellers gør grin med film som Vi Lever, The Core, Volcano, Twister, Independence Day og flere. Disse film har længe fortjent dette, ingen tvivl om det, men skal man lave et spoof, skal det være gennemført, og desværre er parodier sjældent med hjerte, og løber hurtigt tør for idéer, og her er Disaster ingen undtagelse, og med den åbne slutning, bliver der direkte truet med en fortsættelse, som jeg håber, går i glemmebogen.

Dette er Roy T. Woods første spillefilm, da han før kun har lavet en kortfilm, som ligeså er et spoof, denne gang over Star Trek. Filmen er egentlig igangsat lang tid før Team America, blot for at konstatere at dette ikke er et direkte rip-off af dukkeidéen. Det første man bemærker, er filmens lave budget, og sammen med effekterne, kan man kun respektere det endelige resultat, set med filmtekniske øjne altså. Det er, som det nu plejer at være i denne genre, i manuskriptet at fejlen ligger. Når man allerede har set Armageddon, er det kedsommeligt at følge et plot der så slavisk følger denne, og når filmen allerede er forudsigelig i forvejen, er der ikke meget at komme efter her. Jo, man ser velsagtens filmen for at grine, men jeg tror kun jeg trak på smilebåndet 3-4 gange, især Vi Lever parodien er et højdepunkt. Denne film er ikke min kop te, men skal den endelig anbefales til en gruppe, må det være tilhængere af Scary Movie filmene, som er film jeg heller ikke har meget tilovers for.

Stemmerne til dukkerne fejler såmænd ingenting, de er ikke direkte opfindsomme og hylende morsomme, men de fungerer skam. Det skal lige nævnes at bandet Mötley Crüe også tager del i denne film, men de virker så hurtigt skrevet ind i manuskriptet, at deres historie til slut forekommer direkte ligegyldig og spild af tid.

Der er ikke meget mere at sige om denne film; den er ikke så morsom som den gerne vil være, og det er ærgerligt at man ikke kan lave en bedre parodi over katastrofefilm, når dette er så tiltrængt som det nu er. Ekstramaterialet består af et kedeligt Making Of program på 20 minutter og en håndfuld trailere. Dette får, ligesom filmen gør, 2 stjerner ud af 6.

Scanbox.

Titel: Disaster
Original Titel: Disaster!