Diskret Ophold

28. juni 2007 af Henrik Østergaard

Diskret Ophold billede

Sobert hverdagsdrama med socialt engagement uden falsk idyl og med den store Ib Schønberg.

Efter en ide fra Ib Schønberg, var hans protege Ole Palsbos efterkrigsfilm et seriøst indlæg i debatten om abort og sex-før-ægteskabet, som i de frigjorte 40'ere betød mange film om piger, der, så at sige, var kommet galt afsted.

Sangerinden Aase (Else Jarlbak) og den kemistuderende Jytte (Grethe Holmer) stammer fra vidt forskellige sociale lag og har intet tilfælles – bortset fra, at de begge venter et uønsket barn – og det er en hård kamp at skabe en god tilværelse ud af en situation, hvor ”illegal abort kan være den mest humane løsning”, sådan som filmen i en scene ganske opsigtsvækkende lader en læge erkende.

For at skjule omstændighederne for omverdenen har de begge søgt tilflugt på et kærligt og omsorgsfuldt pensionat i den naturskønne fynske provins, drevet af en jordemoder (Betty Helsengreen) og hendes mand Marius (Schønberg). Parret har aldrig selv fået børn, så i stedet har de sat en annonce i avisen og tilbyder vordende, ugifte mødre ”diskret ophold” under graviditeten.

Ole Palsbo, som oprindelig var en del af den såkaldte 'Kortfilmbanden' under 2. Verdenskrig, og således havde blandt andet nazi-kritiske, modstandsbevægelsesdokumentarfilm under sit bælte, spillefilmsdebuterede med dette socialdrama, der viser hans tæft for hverdagens små historier med et markant socialt engagement og et nuanceret syn på tidens hede emner. Dejligt befriende er den uden sensationslyst og falsk provinsidyl, og ganske usædvanligt for denne tids film undgår den næsten de moralske pegefingre. Det skal nemlig bemærkes at denne film jo netop ligger før tiden med de ulidelige Morten Korch-film, og har dermed bevaret en vis saglighed i tonen og omgangen med materialet.

Ib Schønberg er selvfølgelig det helt store trækplaster. Sjældent bliver han idag set så afdæmpet, som i denne rolle som jordemoderens bundsolide og snu ægtemand Marius Bastrup, milevidt fra hans mere kendte roller som Panserbasse og Far i ”Far til fire”-filmene. Plotmæssigt har den visse steder sine mangler, og specielt henimod slutningen halter den, på grænsen til det slæbende, men den ender alligevel som en velgørende filmoplevelse uden de store svinkeærinder.

Med undtagelse af fem styks klassiske trailers er der intet ekstramateriale på denne dvd udgivelse. Dog er filmen blevet fint digitalt restaureret hvilket øger til kvaliteten af Palsbos sort/hvide billeder af det fynske landskab.

Titel: Diskret Ophold
Original Titel: Diskret Ophold
Premieredato: 29. maj 2007