Don't be Afraid of the Dark

29. september 2011 af Rasmus Legene

Don't be Afraid of the Dark billede

En lille pige der tror at små væsener hvisker til hende...Der kan da umuligt være noget at frygte i mørket.

Hvad skal man forvente sig af en moderne gyserfilm? Det er vel næsten blevet almindeligt med lidt blod og splat, omend en film med et navn som denne nok hellere vil skræmme dig med sin dystre stemning. Når filmen så er skrevet og produceret af Guillermo del Toro kan man ikke lade være med at forvente en smule af den magiske verden som normalt skinner igennem i han film. Ligesom Guillermos egen Pans Labyrint, har Don’t be Afraid of the Dark da også en lille pige i hovedrollen, og det uhyggelige element har en mytologisk baggrund. Desværre formår filmen ikke rigtigt at bruge denne baggrund til noget.
I det hele taget er det noget filmen lider under. Den er fuld af spændene koncepter og enkeltstående scener der er effektfulde. Desværre hænger tingene ikke ordentligt sammen, eller de hænger meget svagt sammen. De fleste af de svageste scener er forklarende scener der mest virker fjollede i stedet for reelt skræmmende. Men bortset fra disse svagheder så er filmen sådan set effektiv nok. De skræmmende scener er rigtigt skræmmende, og hovedrollerne, specielt unge Bailee Madison spiller alle rigtigt godt.
Filmen kan, som allerede nævnt, sammenlignes med Pans Labyrint men mangler hele den magiske, og virkelige verden der gør Pans Labyrint genial. Den kan også sammenlignes med Guillermos anden store success som producer: Børnehjemmet. Dog føler jeg at Don’t be Afraid of the Dark spiller utroligt meget på en forælders forhold til deres barn, meget ligesom Børnehjemmet gør. Når man så er den forkerte alder til enten at føle sig nær et barn, eller nær sine forældre, falder det hele en smule flat. Specielt når den lille pige, som er hovedpersonen, hurtigt ender med at opføre sig som teenage pige i en mere almindelig gyserfilm. Bare fordi man er 10 år gammel, er ikke en undskyldning for at snige sig ned i mørke kælderer og åbne døre der hvisker til dig.

Alt i alt er det en udemærket gyser, men manglende originalitet og et par store brølerer i forklaringen af plottet underminerer filmen. Den er også smuk at se på, specielt huset den foregår i er helt fantastisk, men det er ikke helt nok til at redde en film der helst skulle have lidt mere effekt.

Titel: Don't be Afraid of the Dark
Original Titel: Don't be Afraid of the Dark
Premieredato: 29. september 2011