Downsizing (4K UHD)

26. juni 2018 af David Lund

Downsizing (4K UHD) billede

Uforløst film der ikke rigtigt ved, hvordan den skal få sin pointe igennem.

Verdens overbefolkning og miljøkrise har været genstande for mange interessante og kreative tanker igennem de seneste par årtier. De mest fantastiske af disse tanker har tilmed fået en filmisk vision, og det er lige præcis hvad “Downsizing” er. En fantastisk tanke. For hvis vi ikke kan ændre på verden, må vi ændre os selv. Ikke psykisk men fysisk. For både overbefolkning og miljøbelastning kan reddes, hvis vi gør mennesket lillebitte. Hvis det ikke er en fantastisk tanke, hvad er så? Og med den Oscar-vindende manuskiptforfatter og instruktør Alexander Payne bag (“The Descendants” og “Sideways”), kan det umuligt gå galt. Men det gør det så alligevel.

På papiret lyder næsten alt ved “Downsizing” interessant. På dne ene side har vi en teknologi, der kan skabe en helt ny verden. På den anden side har vi historien om en mand og kone, der beslutter sig for også at blive små, men den ene springer fra. Disse to bolde bliver blot jonglerer med så uelegant, at begge falder til jorden med et brag. Det hjælper heller ikke, at filmen konstant springer i tid, og river sit publikum ud af narrativet, og når filmen afsluttes med et klichefyldt romantisk punktum, er fortvivlelsen komplet. For “Downsizing” har alle oddsene med sig, men stort set intet fungerer. Det er måske lige hårdt nok sagt, for med temaet i mente, er der skam stof til eftertanke, men filmens absolutte største brøler er, at den faktisk er drænende kedelig. Det opsplittede narrativ, den uforløste historie og den manglende world building gør “Downsizing” til en frustrerende oplevelse af de helt sjældne. Kom nu med lidt energi og lidt overraskelser!

I hovedrollen ser vi en sjældent uengageret Matt Damon, der nærmest sover sig igennem sin udefinerbare rolle, der er nærmest fuldstændigt blottet for karakteristika. Paul Safranek er nemlig en sølle skal af en mand, og bliver aldrig til meget mere af det. Der hvor Damon lever allermest op, er når andre figurer ikke kan udtale hans efternavn, hvilket er en tilbagevendende og tåkrummende vittighed i filmen. Det mest imponerende ved “Downsizing” er dog de mange kendte navne på rollelisten, for udover Damon medvirker Kristen Wiig, Christoph Waltz, Jason Sudeikis, Udo Kier, Neil Patrick Harris, Laura Dern og selv danske Søren Pilmark alle i komplet uforløste roller, som bliver afskrevet uden nogen egentlig karakterark. At mesterlige Alexander Payne står bag filmen er en kæmpe gåde, for filmen er så hullet og mangelfuld, at man skulle tro, at den kom lige ud af filmskolen.

“Downsizing” beskrives som sagt bedst som en frustrerende oplevelse, der aldrig rigtigt får samlet sine tråde ordentligt. Den er fyldt med muligheder, men ender som en ligegyldig sidenote. På trods af de mange kritikpunkter, er filmen dog aldrig helt skidt. Både den anonyme hovedrolle og filmens sci-fi elementer indeholder tilpas nok udvikling til, at filmen snildt kan ses til ende med et let underholdende resultat. Filmens grundtanke er dog højdepunktet, men det alene er også nok til at kunne skabe diskussion og tanker, som kan sætte vores nuværende verdenssituation i nyt perspektiv. Bare ærgerligt at filmens indhold ikke supplerer dette.

Billede & Lyd - 4/6

“Downsizing” er blevet opskaleret fra 3,4K til 4K i udgivelsen her, og resultatet er desværre ikke imponerende. Selvom billedet som helhed er at foretrække over Blu-ray udgaven (der i øvrigt også hører med til udgivelsen) er ændringerne få, og svære at få øje på. 4K udgaven har en mere naturlig farvepalette, men der er ikke gjort nok ud af de mørke billeder, og detaljeniveauet er nogenlunde det samme som Blu-ray udgaven. Heldigvis er DTS-HD Master Audio 7,1 lydsporet en noget mere imponerende oplevelse, hvor mange diskrete detaljer bliver en større del af lydbilledet, og skaber en noget mere troværdigt og interessant oplevelse, end den man får på Blu-ray udgaven.

Ekstramateriale - 2/6

Udgivelsens seks featurettes varer sammenlagt omkring en time, men en halv time kan snildt skippes, da dette ikke består af meget andet end rygklapperi. Først får instruktøren en masse ufortjent ros, og bagefter er det skuespillernes tur. Det er mildest talt kvalmende. Resten fokuserer på filmens effektarbejde, der sagtens kunne være brugt mere tid på, og naturligvis afrundes det hele med en løftet pegefinger og en morale omkring klimaændringer.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Paramount.

Titel: Downsizing
Original Titel: Downsizing