Dracula 2001

21. juli 2001 af Jelena Durovic

Dracula 2001 billede

En flok tyve tror de finder rigdomme i Londons bedst beskyttede rum. I stedet finder de selveste Dracula.

Matthew Von Helsing (Christopher Plummer) er en succesfuld antikvitetshandler og samler af sjældne antikke våben. I sin private kollektion har han utroligt mange ting, der altid har været forbundet med vampyrer og især det at slå dem ihjel: kors, pistoler der kan skyde med sølv og meget andet. Men bag den tilsyneladende uskyldige hobby gemmer Von Helsing på en stor hemmelighed. I sit kæmpe pengeskab i sit antikvariat har han selveste Dracula, den første af alle vampyrer (Gerard Butler). Von Helsing, som er en del ældre end man skulle tro, har hold sig i live vha. Draculas blod, siden han fangede ham i der 19. århundrede, i håb om at han en dag vil finde en metode at slå Dracula ihjel på. Dracula er nemlig ikke ligesom hans efterkommere. Han kan ikke slås ihjel.
En dag sker så det værst tænkelige. En af Von Helsings ansate, Solina (Jennifer Esposito), har undret sig over hvorfor der altid har været så mange vagter ved det enorme pengeskab, og var kommet frem til, at der måtte være noget værdifuldt i det: noget værd at stjæle. Så ved hjælp af sin kæreste Marcus (Omar Epps) og nogle andre bryder den grådige Solina ind i pengeskabet. Dette resulterer i at den mægtige Dracula bliver lukket ude. Helvede bryder løs, da han drager til New Orleans, for at finde Von Helsings datter Mary (Justine Waddel), som har Draculas blod i sine årer.

“Dracula 2001" er instrueret af Patrick Lussier, som bestemt ikke er ny indenfor gys-genren. Han har tidligere været med til at lave bl.a. “Scream” filmene og “Halloween H20". “Dracula 2001" minder faktisk en del om disse film netop fordi Patrick Lussier endnu en gang giver sig i kast med at behandle et gammelt emne på en anden måde end sædvanligt. For det er bestemt ikke første gang vi ser Dracula på film. Men “Dracula 2001" er uden tvivl en moderniseret udgave af de mange andre Dracula film, vi har set. Den foregår i den 21.århundredes verden, der er flottere special-effects, flere personer og en mere indviklet historie. Men det er begrænset hvor moderne og anderledes, man kan lave en film om Dracula. Grundelementerne er de samme: en mægtig levende død skal slås ihjel, før han kan nå at dræbe eller lave alle mennesker om til vampyrer.

Der har altid været noget fascinerende omkring vampyrer. De er ligesom os, men de kan meget mere end vi almindelige mennesker. Vampyrer kan kontrollere os, slå os ihjel uden at blinke og forføre enhver smuk kvinde. Og de kan gøre disse ugerninger på en usædvanlig smuk måde. Gerard Butler er simpelthen genial som Dracula i “Dracula 2001". Uanset hvor mange umenneskelige ting, han lægger krop til i denne film, formår han aldrig at miste sin usædvanlige udstråling og skønhed. Han drager og fascinerer i så høj en grad at man nærmest bliver ked af det ved tanken om at Dracula, som han spiller, måske dør sidst i filmen. Kort sagt gør Gerard Butler et imponerende godt stykke arbejde som Dracula.

Andre skuespillere, som gør sig bemærkede i denne film, er blandt andre Justine Waddell, som spiller Mary Heller, og Omar Epps, som spiller Marcus. Justine Waddell har en relativ stor rolle i “Dracula 2001" og hun spiller udmærket, men kommer ikke nærheden af Omar Epps talenter. Han er i denne film den ret ubetydelige forbryder Marcus, men viser os endnu en gang at han er en virkelig dygtig skuespiller.

Dracula 2001 er alt i alt en god film, hvis man er interesseret i gys. Den er mørk, der er mange chok-scener og den er generelt uhyggelig. Men noget ud over det sædvanlige tilbyder den desværre ikke. Den prøver dog. Men den historie, som man får om Dracula og hans tilbleven, chokerende som den er, går over til det ekstreme. Den indblander en del af kristendommens historie, som man enten som troende eller ikke, vil have svært ved at sluge i denne sammenhæng. Og det gør filmen utroværdig. Men hvis man ikke vil overbevises men bare underholdes, så kan Dracula 2001 uden tvivl anbefales.

Titel: Dracula 2001
Original Titel: Dracula 2000
Premieredato: 6. juli 2001