Dracula Untold

10. april 2015 af Christoffer Møller Dresager

Dracula Untold  billede

”Lys mod mørke, håb mod fortvivlelse”

Noget så storslået som ovenstående citat fra filmen kan Dracula Untold sættes op. At den så på ingen måde lever op til det, er en anden sag.

Igennem længere tid har vi kendt til både myten og adskillige historier om den blodtørstige Dracula fra Transsylvanien. Med Dracula Untold har Hollywood og instruktør, Gary Shore, nu givet deres bud på den ikoniske Draculafortælling. Desværre bliver det ikke til mere end en tam action fortolkning af historien. Dette på trods af, at filmens anslag faktisk starter flot med en historiemæssig fortælling om Vlad Tepes III, den rumænske krigsherre, der i midten af 1400-tallet var kendt og frygtet for sine mange og karakteristiske drab. Flere år er nu gået og Luke Evans spiller denne Vlad III, der startede sin tilværelse som barnekriger for tyrkerne. Han regerer nu fredeligt og barmhjertigt for sit lille rige. Fryd og gammen bliver dog imidlertid afbrudt, da de onde tyrkere nok engang forlanger drengebørn, heriblandt Vlad og konens egen søn, til at kunne indtræde i deres hær. Vlad modsætter sig selvfølgelig, og må nu finde en måde at overvinde den enorme tyrkiske hær på. Og det er her myten og fortællingen om Dracula kommer i spil. For noget gemmer sig i grotterne på bjergsiden til den lille by. En ondskab med overnaturlige kræfter men ubehagelige følger, kan måske være svaret og redningen for den fyrstelige krigsherre.

Filmen er uhyre basal i forhold til både instruktion og fortælling, og man bliver faktisk en kendelse skuffet allerede efter et lovende anslag. Dracula Untold skal dog have den ros, at effekterne er flot lavet, og det er tydeligt at folkene bag, virkelig har fået lov til at lege inden for faget. Endvidere leverer Charles Dance også godt som det uhyggelige monster, der holder til i grotten på bjergsiden. Og med det sagt, slutter de fleste anerkendelser også, for langt de fleste af skuespils præstationerne er overspillet hvilket gør, at jeg hverken synes filmens scener eller historie fremstår troværdigt. – Ja faktisk synes det hele ofte teatralsk, hvorfor Dracula Untold ofte forekommer mere komisk end alvorlig. De mange kampscener virker for overdrevne, hvilket forudsætter, at det aldrig bliver rigtigt bliver spændende. Noget der endvidere får filmen til at fremstå mere som en actionfilm end uhyggeligt drama. Noget jeg synes er en skam, Draculamyten, taget i betragtning. Dog skal grafikerne igen have den ros, at Luke Evans, Draculas forvandling til flagermus er beundringsværdig godt lavet og redder derfor en smule værdighed i kampscenerne.
Dermed ikke sagt at filmen ikke kan være underholdene. Den såkaldte Dracula-pagt, som Vlad og monstret indgår, er faktisk interessant, alt imens skuespillerne er godt sminket, og faktisk synes uhyggelige. Desværre kommer vi ikke udenom, at både historie og replikker langt hen af vejen er søvndyssende og klichefuldt. Derfor bliver det også svært for alvor at holde med nogle af karaktererne i kampen mellem lys og mørke.

I det hele taget er Dracula- og vampyruniverset for tiden dyrket til ukendelighed. Draculahistorien er ikonisk og vil forhåbentlig heller aldrig miste sin appel, hvorfor den nok også er en af de mest kendte indenfor for monsteruniverset. Men i forhold til filmens action tema synes jeg simpelthen ikke, at det passer ind. Denne film er for seeren der godt kan leve med, at Dracula bliver gjort til en næsten uovervindelig superhelt. At jeg så ikke synes, det passer ind i universet, er en anden sag. Lad mig blot slutte af med at vurdere at Dracula Untold ikke er decideret dårlig film- Men den er heller ikke god.

Ekstramateriale:

• Creating A Legend
• Alternate Opening