Dresden – Det Tredje Riges Sidste Dage

23. januar 2007 af Søren Rasmussen

Dresden – Det Tredje Riges Sidste Dage billede

En smuk og meget stærk kærlighedfshistorie med Anden Verdenskrig og en af dens største rædsler som baggrund.

Anden Verdenskrig er så godt som slut. Det er blot et spørgsmål om hvornår Tyskland kapitulerer. Men for at tvinge nazisterne til en hurtigere overgivelse griber De Allierede til massive bombninger af tyske byer. Amerikanerne bomber om dagen og englænderne om natten. Under en sådan bombning bliver den engelske pilot Roberts lancaster-bombefly skudt ned og han springer ud i faldskærm nær Dresden. Hårdt såret møder han her sygeplejersken Anna og de to vækker dybe følelser i hinanden. Anna må pludselig se kritisk på sit tidligere liv og da familien finder ud af hvad der foregår bryder dramaet for alvor løs. Men forude venter en begivenhed som vil overskygge alt andet. Byen Dresden har gennem krigen undgået det værste krigen kan byde på. Her er ingen store troppeformationer og ingen luftangreb, men dette vil snart ændre sig. Dresden vil gå ind i historien som en af Anden Verdenskrigs mest mørklagte krigsforbrydelser.

Dresden er både et kærligheds, familie og krigsdrama. Tyskerne har efterhånden vist sig at være de absolut bedste til at dramatisere den grusomme krig de selv var midtpunkt i. Den voldsome og aktionprægede del af krigsgenren er nedtonet (men dog ganske vellavet til stede i enkelte scener) mens dramaet og den historiske vinkel er fremhævet. Filmen handler om den britiske pilot og en håndfuld skæbner i Dresden. Både rig og fattig, glødende nazister og overlevende jøder.
I filmen bliver handlingen vist uden nogen speciel form for sympati eller had mod den ene eller den anden af siderne. Vi ser historien godt på ondt. Nuanceret bliver krigen og de involverede mennesker beskrevet som de mennesker de var. Uretfærdighed som retfærdighed, det gode og den meningsløse ondskab bliver vist uden at hænge sig i de sædvanlige WWII arketyper.

Instruktør Roland Suso Richter skildrer med stor indfølelse en sort del af sit folks historie. Han har skabt en god balance mellem krigsfilm, drama og katastrofe film og man aner en vis kærlighed og ikke mindst stolthed over byens senere historie og nuværende tilstand. Tyske Felicitas Woll og engelske John Light (The Prophecy), spiller hovedrollerne som sygeplejersken Anna og den engelske pilot Roberts. De leverer en glimrende præstation selvom der er enkelte øjeblikke hvor deres handlinger virker en smule påtvungne. Det er mere som en helhed at filmens cast kommer til deres ret. Sammenlagt leverer de en meget menneskelig og rørende beskrivelse af almindelige mennesker fanget i krigens rædsler og hårde beslutninger.

En ven med historisk glimt i øjet leverer lidt Fakta om Brandbombningen af Dresden: Igennem det meste af krigen blev de tyske befolkningscentre anset som strategiske mål på lige fod med industrielle og militære mål, og følgende blev de tyske storbyer udsat for frygtelige terrorbombninger der menes at have kostet 750.000 civile livet. Bombningen af Dresden natten til den 14. februar 1945 hører til en af de mest kontroversielle episoder når det gælder de allieredes strategiske luftoffensiv imod Tyskland. Da Dresden blev bombet var krigen allerede så godt som vundet, men ikke desto mindre mente de allierede alligevel at byen, der var fyldt med mere end 150.000 flygtninge, skulle bombes med brandbomber. 50.000 civile mistede livet under angrebet, som må betragtes som ganske unødvendigt i lyset af at den tyske befolknings moral og modstandsvilje for længst var borte.

Som forfatteren Kurt Vonnegut, ikke uden en god portion ironi og sort humor, skriver i hans roman om Dresden, Slaughterhouse Five: Krigen sluttede ikke et sekund før og ingen tyske tropper overgav sig på grund af brandbombningen af Dresden. Det eneste der kom ud af det var at han blev velhavende på udgivelsen af en bog om det… So it goes!

Jeg giver Dresden – Det Tredje Riges Sidste Dage 4 stjerner ud af 6 mulige. En virkelig seværdig DVD.

PAN Vision.

Titel: Dresden – Det Tredje Riges Sidste Dage