Du almægtige, Evan

27. juli 2007 af Kristian Jensen

Du almægtige, Evan billede

Halvhjertet efterfølger til ”Bruce den almægtige”

Den amerikanske komiker Steve Carell er efterhånden blevet et virkelig stort navn i Hollywood. Med hit-film som ”Achorman” (2004) og ikke mindst ”The 40 Year Old Virgin” (2005) bag sig, har Carell etableret sig som en af USAs bedste komikere. Derfor forbavser det mig en smule, at Carell orker at spilde sin tid på en middelmådig efterfølger til den ligeså middelmådige ”Bruce den almægtige” (2003).

I ”Bruce den almægtige” spillede Steve Carell rollen som Jim Carrys nemesis, Evan Baxter. Nu har Evan Baxter fået sin egen film med titlen ”Du almægtige, Evan”.

Evan Baxter (Steve Carell) har valgt at droppe jobbet som nyhedsoplæser, og satser i stedet på en karriere inden for politik. Baxter er blevet valgt til kongressen, og flytter sammen med sin kone og tre børn ud i forstæderne. Alt kører på skinner for Evan, der netop har købt et kæmpe hus og en bil, der matcher husets størrelse. Men der bliver vendt godt og grundigt op og ned på det gode liv, da Gud (Morgan Freeman) viser sig for Evan. Gud beordrer Evan til at bygge en ark. Evan tror forståeligt nok, at han er blevet sindssyg, men langsomt går det på for ham, at den er god nok. Alverdens dyr begynder at følge efter Evan samtidig med, at enorme mængder tømmer begynder at ankomme til hans adresse. Efter et stykke tid accepterer Evan sin skæbne og går i gang med byggeriet.

Instruktøren Tom Shadyac er bestemt ikke på fremmed mark, når det kommer til komediegenren. Shadyac var manden bag den første Ace Ventura film, ”Fuld af løgn” (1997) og ”Bruce den almægtige” (2003) alle med Jim Carry i hovedrollen. Men med ”Du almægtige, Evan” virker det som om Tom Shadyac er løbet tør for sjove påfund. Humoren i filmen består stort set af gamle klicheer i ny forklædning, og det er en skam, da ideen med Gud vs. Menneske er jo som sådan ganske sjov. Men desværre kender man ikke udtrykket ’at stoppe mens legen er god’ i Hollywood, hvilket ”Du almægtige, Evan” uden tvivl er et resultat af.
Steve Carell gør hvad han kan for at leve op til hans ry som all american funny-man, og der er da også enkelte stedet i filmen, hvor latteren er svær at holde tilbage, men det sker desværre alt for sjældent. Den første halve time af ”Du almægtige, Evan” er da ganske underholdende, men efterhånden begynder filmen at tabe pusten, for til sidst at ende som regulært kedelig.

På plussiden er filmen rent teknisk ganske vellykket. De enorme mængder af dyr, der optræder i filmen er ganske imponerende at se på. Det samme kan siges om filmens våde klimaks, hvor effekterne får fuld skrue.
Men det ændre desværre ikke på, at ”Du almægtige, Evan” er en skuffende komedie.
Er man fan af Steve Carell, vil man blive skuffet, især hvis man tager den ustyrligt morsomme ”The 40 Year Old Virgin” i betragtning. Man skal selvfølgelig tage ”Du almægtige, Evan” for hvad den er, nemlig en letbenet komedie. Men det er bare set væsentlig bedre i et hav af andre film.

Titel: Du almægtige, Evan
Original Titel: Evan Almighty
Premieredato: 27. juli 2007