Dumbo

28. marts 2019 af Maria Bjerregaard

Dumbo billede

Tim Burtons nye “Dumbo” er utrolig sød og underholdende. Desværre er den også intetsigende og tilføjer ikke noget nyt til Disneys live action katalog.

Disney satser alt på deres live action versioner af deres egne gamle animationsklassikere. Vi har både fået ”Skønheden & Udyret”, ”Askepot” og ”Junglebogen”, som overraskende positiv. Nu har den excentriske instruktør, Tim Burton, fået lov til at slå sig løs med klassikeren ”Dumbo” om den lille elefant med de store ører.

Det omstridte cirkus
Vi befinder os i USA's efterkrigstid, hvor Holt (Colin Farell) netop er hjemvendt fra krigen. Han er stjerneartist i et omrejsende cirkus, ejet af Max Medici (Danny DeVito), som sætter Holt og hans to børn til at passe cirkusset nyfødte elefant, Dumbo. Da folket opdager, at Dumbo kan flyve bryder grådighedens grimme ansigt sig frem, og den veltagende forretningsmand V.A. Vanevere (Michael Keaton) rekrutterer cirkusset til forlystelsesparken ”Drømmeland”.

En solid rolleliste
Tim Burton har fået skaffet sig nogle rigtig dygtige skuespillere, som er med til at løfte filmens niveau. Det er altid fornøjeligt at se et gensyn med Michael Keaton og Danny DeVito, der havde deres store øjeblik sammen i ”Batman Returns”. Her får de også nogle sjove og gode scener sammen, men man sidder tilbage og ønsker sig mere. Colin Farell er også god i rollen som den passioneret og ambitiøse far, der stadig har ar på sjælen efter sin kones død. Desværre virker børnenes skuespil ret unaturligt, og deres karakterer virker heller ikke meget dybdegående. Selv den smukke franske Eva Green har ikke meget at arbejde med, og hendes rolle bliver meget intetsigende.

Sødt, men intetsigende budskab
Naturligvis bliver Disney nød til at tage nogle chancer med deres live-action versioner. De kan ikke blot gentage den originale klassiker, som vi alle elskede som barn. Der er stadig et par gode nostalgiske momenter bl.a med tåreperseren ”Baby Mine”, hvor Dumbo uretfærdigt bliver tager væk fra sin mor. Men ellers byder den fortælling ikke på noget nyt og spændende. Det originale budskab med Dumbo som outsider er ikke nok længere, og vi skal også tildeles en opråb til både cirkusindustrien og intelligente kvinder - uden at der er en naturlig overgang til emnerne. Men filmen har også flyttet fokus fra den originale film, hvor det var Dumbo og den lille mus, Timothy, der var de dominerende drivkræfter. I denne version er det familien, som er i fokus, og hvordan man overlever i et miljø med grådighed og ambitioner. Men man sidder stadig tilbage og savner lidt mere hjerte til denne klassiker.

”Dumbo” er velproduceret, farverigt og charmerende underholdning i børnehøjde. Manuskriptet er ikke den mest originale historie, og budskaberne synes at blive bombarderet på sit publikum i stedet for at blive præsenteret naturligt. Men børn vil elske ”Dumbo” Og CGI-elefanten med de store ører er utrolig sød!

Titel: Dumbo
Original Titel: Dumbo
Premieredato: 28. marts 2019