Elektra

7. april 2005 af Henrik Andersen

Elektra billede

Verdens lækreste lejemorder er tilbage. Jennifer ligger smukt krop til Elektra, der denne gang har fået sin egen film. Der er smæk for skillingerne, men det hele løber desværre ud i sandet.

Elektra (Jennifer Garner), har hun isoleret sig fra resten af verden, mens hun afventer sin næste opgave som professionel lejemorder. Men da hun bliver bestilt til at likvidere Mark Miller (Goran Visnjic) og hans datter Abby (Kirsten Prout), tvinges hun ud i et valg, der kan lede hendes liv i en ny retning . Mark og hans datter viser sig nemlig at være på flugt fra Hånden, et magtfuldt syndikat, hvis medlemmer dyrker den dystre kampsport ninjitsu, og i stedet for at dræbe dem, vælger Elektra tværtimod at hjælpe sine ofre. Grunden til dette er at hun igennem Mark oplever kærligheden på ny og igennem Abby genoplever hun hendes traumatiske barndom. Denne beslutning bringer hende atter i forbindelse med sin gamle læremester – den blinde Stick (Terence Stamp). Han har lært hende Kimagure, evnen til at se ind i fremtiden, og endda i nogle tilfælde evnen til at vække de døde til live. Præcis sådan som han har gjort det med Elektra. Men han har tillige følt sig tvunget til at bortvise hende, fordi hun ikke kunne slippe de traumatiske og dystre sider af sit sind. Det har gjort hende til professionel lejemorder, for kun i dødens tjeneste finder hun et skjulested, der er mørkt nok. Opgøret med Hånden bliver derfor den endegyldige prøve for Elektra. En prøve der bliver hård, for Håndens mest toptrænede lejemordere er efter hende. Men Elektras evner ud i kampsporten og viljestyrken er stærk og når nøden er størst får hun uventet hjælp fra Abby, der ikke bare er en helt almindelig pige.
Første gang vi på film stiftede bekendtskab med Marvel Comics-figuren Elektra – i Jennifer Garners smækre skikkelse – var over for Ben Affleck i Mark Steven Johnsons filmatisering af Daredevil i 2003. Dengang var Elektra, Daredevils kærlighedsaffære, og altså kun en birolle i selve historien. Denne gang er der fokus på den hårdtslående heltinde i det stramme røde læderkostume.
Karakteren Elektra er skabt af den legendariske amerikanske tegner Frank Miller, som ligeledes har været med på manuskriptsiden til denne filmversion. Elektra har i mange år haft sin egen tegneserie. Den er dog aldrig slået helt igennem herhjemme, men på det amerikanske tegneserie marked er hun noget af en frontfigur. Elektra er en kompleks karakter, der tumler med mange problemer og skeletter i skabet. Dette er med til at give hende den dybde, menneskelighed og genkendelighed, der sætter tankerne i gang hos læseren. Selvfølgelig er hun sublim og overlegen i hendes kampteknikker, men det er det menneskelige aspekt, der rammer hendes karakter flot ind. Der er også blevet plads til nogle af Frank Millers skurke i Elektra filmatiseringen, og man vil sent glemme Tattoo og Roshi, når man først har set hvilke overnaturlige evner de besidder. Man må håbe filmen om Elektra er med til at give de danske tegneserielæsere lyst til at fordybe sig i Elektras forunderlige og mytiske univers.
Rob Bowman der har instrueret Elektra, har før prøvet kræfter med det overnaturlige i X-FILES fra 1998, og dragefilmen fra fremtiden DRAGEJÆGERNE fra 2002.
Elektra spilles af Jennifer Garner, som før har spillet med i film som DUDE, WHERE IS MY CAR fra 2000 og 13 SNART 30 fra 2004. Der ud over har hun haft stor held med hendes Tv-serie ALIAS, hvor hun også spiller en hårdtslående kvinde.
Terence Stamp spiller den blinde læremester Stick. Han er lidt af en institution i Amerikansk film og har igennem hans karriere haft mange glansroller. Han var utilregnelig psykopat i THE COLLECTOR fra 1965 og Superskurk i SUPERMAN. Desuden har han haft en lille rolle i STAR WARS: EPISODE I. Hans bedste rolle i nyere tid må blive rollen som ex-gangster i Steven Soderbergh’s THE LIMEY fra 1999.
Will Yun Lee der i ELEKTRA ses som den onde Kirigi, har før været skurk i Amerikansk film. Han gjorde det til UG i James Bond filmen DIE ANOTHER DAY fra 2002. Her gav han Pierce Brosnan, kamp til stregen som han ligeledes giver Elektra op til flere drag over nakken.
Banen er kridtet op til et brag af en actionfilm. Vi har den kvindelige mørke og mystiske lejemorder, med en krop der vil gøre selv den mest veltrimmede misundelig. Vi har det fede superhelte kostume, der strammer de helt rigtige steder. Vi har Terence Stamp i en mindre birolle. Vi har de ypperligste fjender i form af Ninja-klanen: Hånden, og vi har et baggrundsunivers for vores heltinde, der er godt og grundigt beskrevet i hundredvis af tegneserier……men hvad vi ender op med er desværre blevet en rigtig skidt film. Men hvad er det så der er gået galt. Jo, først og fremmest er det historien. Den er langtrukken og den første halve time slæber sig af sted. Alt hvad man er kommet for at se udebliver, til gengæld for noget usammenhængen historie fortælling, der ikke gør andet end at træde vande. Skuespillerne arbejder med håbløse replikker og deres karakterer forbliver flade og nærmest drænet for liv. Skurkene er de mest interessante og Will Yun Lee der giver den gas som den ondskabsfulde Kirigi stjæler de scener han er med i. Men selv skurkerollerne, drukner i tåbelige computereffekter, der for øvrigt slet ikke lever op til den standard, der forvendtes af tidens publikum. Det er bare brand ærgerligt at det skulle gå sådan med Elektra. Hun startede ellers fint ud i Daredevil filmen, men denne produktion bliver sværd at redde op på. Den er simpelthen så slidt i sine klicher og amerikansk morale at en to’er ville være næsten uudholdelig at være vidne til. Men alligevel, måske der skulle en bedre instruktør på næste gang, eller måske bare 1 manuskriptforfatter, i stedet for hele 4 stk. Jeg ved det ikke, men er du hardcore fan af Elektra og har dyrket tegneserien i mange år, så skal du altså ikke sætte næsen op efter et episk mesterværk. Ikke engang som hjernedød tømmermænds underholdning kan jeg anbefale Elektra. Så smut hellere ned i den lokale tegneserieforretning og køb en af de gode gamle tegneseriehæfter, for der er nemlig smæk for skillingerne. Filmen er desværre kun endnu en Hollywood-prut, i glemslens flod.

Titel: Elektra.
Original Titel: Elektra.
Premieredato: 8. april 2005