En enkelt til Korsør

19. september 2008 af Christian Arhoff Andersen

En enkelt til Korsør billede

En frisk dansk pust til de romantiske komedier. ”En enkelt til Korsør” overrasker med varme og charme

Romantiske komedier og film om lærere og elever er nogle af de mest klichefyldte genre der overhoved er når man snakker film. Om de får hinanden og om de hårdtprøvede elever klare de problemer de har, er næste altid givet på forhånd, men ”En enkelt til Korsør” kommer med mange af de samme elementer, klicher og ideer, men formår for det meste at undgå de værste klicher, og ender med at overraske positivt med en lille charmerende fortælling.

Den Ph.d. uddannede Rasmus(Carsten Bjørnlund) har en lovende fremtid foran sig. Med speciale i romantikken, er Rasmus en meget følsom sjæl, og da hans Ph.d. vejleder vil flytte deres forhold til noget mere romantisk, for en ledig forskerstilling, takker Rasmus pænt nej. Med store studielån i banken kan Rasmus dog ikke bare sidde og vente på en forskerstilling, og vælger at takke ja til en stilling som dansklære på VUC(Voksen Uddannelses Centeret) i Korsør. Det er dog et meget andet liv end Rasmus er, vandt til i sine akademiker kredse, men Rasmus bliver alligevel forelsket i måden det lille samfund fungere, og langsomt begynder han at lære af eleverne ligeså meget som de lærere af ham, specielt den venlige taxa chauffør Signe(Lærke Winther).

”En enkelt til Korsør” har mange elementer der minder om mange andre film. Storby snuden der kommer til det lille samfund og bliver forelsket i det og pigen der viser det frem, er set både i ”Doc Hollywood” og senest i den animeret ”Cars”. Filmen formår dog stadig at sælge mange af disse klicheramte elementer på en nye måde, så de føles friske. Man formår dog også at overraske på nogle punkter, og det er imponerende. Hvor meget man kan lide filmen, har dog ikke meget med selve historien at gøre, da det er mere dens personer og disses skæbner og historier, der kommer ind under huden. Specielt Kurt Ravn udmærker sig med en god præstation, i en god rolle, som alderspræsidenten i VUC klassen, der føler at livet lidt har glemt ham. Carsten Bjørnlund er dog den der fanger mest. Hans kejtede måde at spille den teoretiske forsker, der tror at kærlighed er noget man kan undersøge sig frem til er utrolig god, og det er rart for engangsskyld at se et nyt ansigt i en hovedrolle i dansk film.

”En enkelt til Korsør” er en charmerende film, der nok desværre vil blive overset af de fleste, da der ikke er noget dansk navn at sælge filmen på. Den har dog langt vigtigere til at sige om kærlighed end ”Anja & Viktor 5” men ak det slår man jo ikke publikumsrekorder af. Den er dog lige anbefalelsesværdig af den grund, og når filmen giver en lyst til at tage til Korsør, bare for at håbe på at møde skæve eksistenser som disse, må filmen have nået sit mål. En enkelt til Korsør, tak.

Titel: En enkelt til Korsør
Original Titel: En enkelt til Korsør
Premieredato: 19. september 2008