Ender's Game

28. november 2013 af Rasmus Legene

Ender's Game billede

Kan en film om at spille spil se for ægte ud?

Min første tanke med denne anmeldelse var at fortrænge alt hvad jeg kunne huske fra bogen Ender’s Game og nøjes med at anmelde filmen. Men jeg kan ikke lade være med at sammenligne de to. Alle mine tanker om filmen er automatisk forbundet med hvordan bogen behandlede de samme emner og elementer.

Filmen (og bogen) handler om Ender, en ung knægt der bliver udvalgt til at blive uddannet militærofficer i rummet. Dette involverer naturligvis alt hvad man kunne forvente sig af et kostskole ophold med militærfolk som undervisere. I filmen er det en smule uklart, hvorfor de skal rekrutteres så unge, men planen er åbenbart, at finde den perfekte kandidat og forme dem fra så tidlig en alder om muligt. Kandidaten (Ender) skal så lede slaget mod de insektligende rumvæsener, der tidligere har angrebet jorden.

Som titlen ligger op til består en stor del af børnenes træning af forskellige krigslege og computerspil. Desværre bliver det aldrig særligt klart, hvad disse lege går ud på, eller hvorfor Ender er bedre til dem end de andre børn. Bogen bruger energi på at beskrive hans taktiske finesser og snedige manøvrer, der gør at han vinder, men filmen tager sig ikke tid til at nå det. Og det er langt fra det eneste filmen ikke tager sig tid til. I det hele taget virker filmen meget som en visualisering af bogen. Mange af de scener, der er i filmen virker mere som opsummeringer af temaer fra bogen end som egentlige dele af en selvstændig fortælling. Det betyder at alle rollerne i filmen bliver utroligt overfladiske, og at man aldrig får nogen god forståelse for, hvem Ender er.

Filmen er ganske spektakulær visuelt med masser af fine science fiction billeder og koncepter. Desværre er dette visuelle spektakel også noget af det, der giver meget lidt mening i forhold til fortællingen. Da Ender når til sidste del af sin skoletid, Command School, skal det forestille, at de øver strategi i form af et storstilet strategispil. Men ligesom alle de andre ‘spil’ børnene har dyrket, er det visuelt flot, men det er intet overblik. Der mangler strategisk og taktisk information, en måde at få et overblik der ikke drukner i tilfældige asteroider og flotte billeder af sole. Dette er muligvis ikke et problem for folk, der aldrig har spillet strategispil, men det giver meget lidt mening, hvis man har oplevet den slags computerspil før. Desværre forstærker dette også hele elementet med, at man ser Ender vinde uden at man får nogen forståelse for, hvad han er god til.

Filmen er flot, men jeg ville ønske, at det ikke var det eneste gode at sige om den. Jeg ville ønske, at den havde roller, der havde dybde eller måske bare indhold. Jeg ville ønske at plottet ikke virkede så tyndt og så afhængigt af, at man havde læst bogen først.

Titel: Ender's Game
Original Titel: Ender's Game
Premieredato: 28. november 2013