Enemies, A Love Story

24. september 2006 af Morten Pedersen

Enemies, A Love Story  billede

3 hustruer. For nogen en ønskedrøm, for andre mareridt.

Enemies, A Love Story er baseret på Isaac Bashevis Singers roman. Den lidt sjove titel dækker over en noget anderledes film. Ron Silver spiller jøden Herman, som har overlevet og gemt sig for tyskerne under 2. verdenskrig – skjult på et høloft med hjælp af sin polske hushjælp Yadwiga (Margaret Sophie Stein). Som en slags tak har Herman efter krigen giftet sig med hende efter bosættelse i UAS, om end det ikke har rokket på deres indbyrdes forhold. Hun er stadig mere tjener end ligeværdig kone, selvom hun i løbet af filmen forsøger efter bedste evne at bryde ud af rollen.

Det hjælper ikke på Hermans ægteskab, at han sideløbende har en elskerinde, som han også ender med at gifte sig med. Elskerinden Masha med det store temperament spilles imponerende af Lena Olin og hun er noget af en kontrast til Yadwiga, levende og krævende mens den anden mere er en del af tapetet. Herman holder affæren skjult ved at foregive, at han via sit arbejde er nødt til at rejse meget, men i virkeligheden består hans arbejde i at være en såkaldt ghostwriter for en noget suspekt rabbiner. Det kniber noget for Herman at holde stumperne sammen, og mens han kæmper en indædt kamp for at holde facaden, står fortidens spøgelser i form at marcherende nazister og ånder ham i nakken – en fortid han ikke kan glemme.

Fortidens spøgelser bliver endnu mere konkrete, da hans tidligere kone – som Herman troede døde under 2. verdenskrig pludselig dukker op igen. Det er næsten mere end Herman kan kapere, og det er ganske forståeligt.
Filmen følger Hermans tilværelse med 3 koner, en problematisk arbejdsgiver og en ulidelig fortid – og den fortælles med varme, humor og ikke mindst rigtigt gode skuespillerpræstationer. Ron Silver er yderst velvalgt som den plagede Herman, som man ikke kan undgå at lide sammen med, og det på trods af hans noget spegede måde at håndtere situationen på. Anjelica Huston er meget imponerende i rollen som den genopstandne kone, overbærende og med overskud, et nødvendigt onde for at kunne rumme Herman.

Selve filmen er som tidligere nævnt noget anderledes – her menes, at den er svær at komme i en bestemt kategori. Det kunne sagtens være et drama, og det er ikke svært at se filmen sat op som et skuespil. Omvendt kunne den også godt være en komedie, for der er megen humor undervejs – og dele så grinagtige, at det ikke passer ind i et drama – her kunne nævnes scenen, hvor Yadwiga møder sin tidligere kvindelige arbejdsgiver, som hun også tror er død.

Filmen blev i sin tid nomineret til 3 Oscars, og pga. skuespillerne er det ikke svært at forstå. Filmen er også underholdende og ganske skæv nok til at holde én fanget, om end forlægget på papiret ikke ser ud til at kunne bære en film på et par timer. Det kan det – og sjovt nok er de sidste linier på bagsidecoveret meget sigende (ja, jeg er klar over det er salgsgas) – ”A Love Story har alle de kvaliteter, der kan gøre en film til en klassiker: iskold kærlighed, humoristisk had og en knaldgod historie!”.

Titel: Enemies, A Love Story
Original Titel: Enemies, A Love Story
Premieredato: 4. juli 2006