Everybody Hates Chris - Sæson 1

4. december 2007 af David Lund

Everybody Hates Chris - Sæson 1 billede

Muligvis komikeren Chris Rocks karrieres højdepunkt.

Det første man tænker på ved titlen ”Everybody Hates Chris”, er naturligvis den overvurderede og succesfulde sit-com ”Everybody Loves Raymond”, men så stopper sammenligningerne også der. ”Everybody Hates Chris” er en langt mere morsom og interessant sit-com baseret på komikeren Chris Rocks barndom. Rock er også delvist skaberen af serien, og er hele vejen igennem fortælleren af historien i form af et vittigt og indsigtsfuldt voice-over. Hvis du ligesom jeg var, allerede er skeptisk nu, vil du uden tvivl blive overrasket over resultatet. Livet som den nyligt udklækkede teenager Chris i en fattig familie i Brooklyn i starten af 80’erne er nemlig en skidegod historie, som på sin vis minder en del om ”The Wonder Years” (”Mine Glade 60’ere”). Chris har to yngre søskende og to skrupskøre forældre, og i skolen er Chris ikke særlig populær, ikke mindst fordi han er den eneste sorte dreng på skolen (nu gør jeg ikke alt for at fornærme ved ikke at kalde ham afroamerikaner, Chris kalder sig selv sort gentagne gange i serien, så det vil jeg holde mig til). Han finder dog en ven ved navn Greg, og selvom Chris har fået øjnene op for det modsatte køn, har de bestemt ikke fået øjnene op for ham – de vil langt hellere være sammen med hans lillebror på 11, og så er det ligegyldigt om de er 8 år eller 30 år gamle. Sådan udspiller ”Everybody Hates Chris” sig det meste af vejen igennem, selvom Chris har sine små sejre, ender han altid med nedturen, nederlaget og de skrappe øjne og fingre pegende mod ham. Chris er ikke verdens heldigste dreng, men serien formår stadig med sin humor og tone at være opløftende – en kontrast der er yderst velfungerende.

Hovedrollen Chris er indtaget af Tyler James Williams, en dreng der længe har været i Hollywood, men først nu er ved at slå igennem. Williams er en utrolig charmerende knægt, der med sine mangler som skuespiller, kun bliver mere charmerende at lade sig underholde af. Karakteren Chris er skrevet som en plettet godhed, præcis som de fleste teenagere i virkeligheden er. Han tror han har ret i alt, tror han kan slippe af sted med alt, men for det meste går flere ting ud over ham, end han egentligt har fortjent. Som Chris’ far, Julius, ser vi den efterhånden velkendte Terry Crews. Crews har længe været en misforstået komiker, der har landet roller i de helt forkerte film (”White Chicks”, ”Norbit” og senest ”Balls Of Fury”), men i denne rolle kommer hans egenskaber til gode, som jeg da vil håbe at fremtidens instruktører får øjnene op for. Crews har en varm humor og et gummifjæs på højde med Jim Carreys, så nogle flere gode roller til ham, ville være det hele værd. Som Chris’ mor, Rochelle, har vi Tichina Arnold, som vi nok bedst kender fra ”Wild Hogs”, selvom hun har været med i adskillige mindre kendte film og Tv-serier. Arnold klarer rollen glimrende, men det ændrer ikke på, at Rochelle er en fantastisk irriterende og en-dimensionel stereotyp karakter.

”Everybody Hates Chris” er midt i tredje sæson i USA, og om den kan holde pusten og interessen udover første sæson bliver spændende. Allerede i slutningen af første sæson begynder mange jokes at blive repetitive og genbrugt, men jeg håber da, at skaberne får hovederne slået sammen, og får udviklet konceptet, for de har bestemt fat i noget af det rigtige. At kunne formå at få kriminalitet og fattigdom i USA's ghettoer til at være morsomt, er en enorm udfordring som bliver håndteret fantastisk i ”Everybody Hates Chris”, og når serien samtidig er fri for dåselatter, ignorerer nutidens trends og har masser på hjerte, har den min fulde opmærksomhed. Ikke alt humoren i serien er lige god, og ikke alle episoderne er lige vellykkede, men det ændrer ikke meget på helhedsindtrykket, og jeg håber bestemt at den nødvendige udvikling, får piftet konceptet optimalt op.

Ekstramaterialet: 4/6

Denne udgivelse indeholder alle 22 episoder af første sæson af ”Everybody Hates Chris”. De bliver alle præsenteret i 5.1 Dolby Digital Surround samt 1.78:1 Anamorphic Widescreen. Som ekstramateriale indeholder udgivelsen masser af slettede scener til udvalgte episoder samt det obligatoriske Making Of, Bloopers og Auditions. ”Everybody Hates The Making Of Everybody Hates Chris” (jeg var nød til at få den titel med på den ene eller den anden måde) ser man naturligvis skaberne af serien snakke og rose serien til skyerne. Det bliver dog gjort med et glimt i øjet, og er tilpas informativt til at holde interessen i de 25 minutter det nu varer. Hør desuden også hele titelsangen på ekstramaterialet, som Tichina Arnold selv har skrevet og indspillet. Resten af seriens musik bliver præsenteret i et andet lille program. Tyler James Williams viser os rundt på settet i et kort tredje program. I et langt sjovere program render Williams rundt med et kamera, og optager folk i situationer de nok helst ikke vil optages i. Medskaberen Ali LeRoi viser sine personlige fotografier af serien frem imens han fortæller om dem i et fjerde program. Til sidst er der Bloopers og Auditions, som er hvad man kan forvente. Det eneste man savner, er et mere gennemarbejdet Making Of program og nogle kommentarspor, men alligevel er man stillet godt tilfreds med ekstramaterialet på udgivelsen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Everybody Hates Chris
Original Titel: Everybody Hates Chris