Kriminal-thrillere er normalt i høj kurs når de kommer fra det svenske broderland. Serie på serie af Hr. Beck, Wallander og så videre imponerer både kritikere og publikum, så det er ikke uden grund at forventningerne bør være skruet i vejret, når der dukker en højt budgeteret spillefilm i genren op på markedet. Dels på grund af det høje niveau, dels på grund af filmens potentiale i sig selv er ”Exit” en skuffelse.
Der lægges ud med en introduktion, der efter ti minutter viser sig at være fuldstændig ligegyldig, da mysteriet allerede afsløres her. Vor egen Mads Mikkelsen spiller hovedrollen som finansmanden der bliver indhentet af tidligere tiders hårde beslutninger. En gammel kollega som alle troede var død er vendt tilbage for at myrde og/eller ruinere vor ikke videre sympatiske hovedperson og dennes kompagnon. Mysteriet om hvem der står bag komplottet er som nævnt afsløret næsten før filmen går i gang, hvilket giver det hele en ganske uspændende karakter. Læg dertil at skurken spilles imponerende ufarligt af Samuel Fröler, der hverken er småsindssyg, utilregnelig eller hidsig uanset hvor meget han prøver, men egentlig bare virker lidt småkikset.
De fleste andre skuespillere gør det glimrende i kampen mod den kedelige historie – i sær Mads Mikkelsen, som klarer det imponerende på det svenske sprog, og Alexander Skarsgård leverer bedre præstationer end manuskriptforfatterne. Skuespillet er glimtvis en fryd, men så absolut det eneste højdepunkt i en film der både er for lang og alt for opsat på at ligne noget fra USA. Instruktør Peter Lindmark fik masser af roser for hans sidste film, ”Røverne”, men her kikser han altså. Tempoet er sært, musikken meget sær, skurkene er sære og alt for opsatte på at opføre sig på en måde der kan afføde modefænomener som dumme politimænd, biluheld og uprovokerede torturscener – og twistet i slutningen er ikke bare sært, men dumt, forudsigeligt og irriterende.
”Exit” vil rigtig gerne være en ”intelligent”, europæisk Hollywood-thriller med vægt på gode karakterer og godt skuespil. Den vil bare være det så meget at det er gået ud over filmen og har flytte fokus fra de emner der rent faktisk kunne være interessante at udforske. At disse tematikker så har været i fokus i romanforlægget og dermed er skrevet kluntet og klodset ind i filmen hjælper den ikke. Langt under svensk standard.
Billed- og lydsiden er fin på skiven der desuden byder på en række trailere, filmografier, en musikvideo og nogle vældig ligegyldige interviews og special effects-montager. En bag-kameraet dokumenter, der hovedsageligt består af klip fra de medfølgende interviews er forsømt danske undertekster så her skal man kunne sit svenske.
Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.