Factotum

31. marts 2006 af Maria Moni

Factotum billede

Matt Dillon leverer en pragtpræstation som Henry Chinaski i filmen Factotum, som er bygget over Charles Bukowskis selvbiografiske roman af samme navn.

Henry Chinaski (Matt Dillon) er lidt af en sølle eksistens. Han er ikke i stand til at beholde et fast job, og han skifter derfor hele tiden arbejde (deraf titlen Factotum, som betyder: ”En mand, der har mange jobs”). Hans laster er druk, kvinder og spil, og hans lidenskab er at skrive digte og noveller, som han sender ind til redaktøren John Martin på ”Black Sparrow”. Chinaskis digte og noveller bliver dog altid returneret igen. Chinaski er en mand, som i høj grad er styret af sine følelser og behov, hvilket resulterer i at han ofte ender på en snusket bar med en drink i hånden i stedet for at passe sit arbejde. Derfor bliver han gang på gang fyret fra sit job. En dag, hvor han endnu engang er blevet fyret, fordi han er skredet midt i arbejdstiden, støder han ind i Jan (Lili Taylor). Hun fører den samme kaotiske livsstil, som Chinaski, og eftersom Chinaski endnu engang er på røven, går der ikke mere end et par dage, før han flytter ind til Jan. De er et godt par, som forstår hinandens behov og er i stand til at acceptere hinandens fejl. Dog er lykken kort, for der går ikke langt før Chinaski igen begynder at føle sig rastløs. Pludselig en dag forlader han Jan uden selv at vide hvorfor. Chinaski forsætter sit usammenhængende liv, med sprut, damer og forskellige småjobs. Det eneste som giver mening i hans liv er poesien, og han sender ufortrødent den ene noveller efter den anden ind til Black Sparrow” i håbet om at de vil antage en af hans noveller. Efter et stykke tid, og et mislykket forhold til en anden kvinde, opsøger Chinaski igen Jan. Chinaski føler sig draget af Jan, og selvom deres forhold langt fra minder om et ordinært kærlighedsforhold, er Jan den kvinde, som Chinaski elsker. Det eneste problem ved deres forhold er, at de begge er rastløse sjæle, som ikke er i stand til at oprette ”familieidyllen” særlig længe. Deres forhold forliser, og Jan forsvinder endnu engang ud af Chinaskis liv. Chinaski er tilbage, hvor han begyndte. Han mister sin lejlighed og er nu tvunget til at bo på gaden. Hans liv er en fiasko og på grund af hans livsstil, går han glip af det største øjeblik i sit liv: Da John Martin antager en af hans noveller. Den glæde bliver overladt til udlejeren på et af de mange hoteller, hvor Chinaski har boet.

Factotum er solid, humoristisk og intelligent film. Desværre har den en tendens til at gå hen og blive lidt langtrukken og kedelig i længden. Mest fordi handlingen hele tiden gentager sig selv. Man må sige at det er en film, hvor der sker ganske lidt, og hvor man hele tiden håber på, at der vil ske en udvikling. Det der redder filmen, er dens sorte humor og de dybsindige og kvikke bemærkninger, som Matt Dillon leverer i form af Chinaski. Ligeledes er den tankestrøm af filosofiske monologer, som Chinaski deler med publikum, meget tankevækkende, og man forundres over, hvor meget sandhed, der egentlig gemmer sig i dem.

Matt Dillon er fantastisk i rollen, som den alkoholiske Henry Chinaski, der ikke er i stand til af få noget til at fungere. Selvom Chinaskis liv på mange måder er en fiasko, er Dillon i stand til at gengive rollen med en sådan varme, humor og glød, at man i slutningen af filmen virkelig holder af Chinaski. Man sidder nede i biografmørket og håber så inderligt, at han vil få succes med en af de mange noveller, som han sender ind til ”Black Sparrow”. Da det endelig sker, uden at Chinaski opdager det, bliver man i sandhed skuffet på hans vejne. At man som publikum får så stor indlevelse i Chinaskis liv og følelser, må siges at være Dillons fortjeneste. Det er ligeledes Dillons fortjeneste, at filmen løfter sig op fra at være en kedelig film til at være en god film. Dillon har efterhånden bevist, at han er mere end en gennemsnitsskuespiller. Med film som Crash og Factotum viser han, at han er mere end en pretty boy og komiker, og at han virkelig kan spille skuespil.

Factotum er instrueret af norske Bent Hamer og produceret af den legendariske Jim Stark. De har i samarbejde bearbejdet manuskriptet til filmen, som er baseret på den amerikanske forfatter Charles Bukowskis selvbiografiske roman Factotum. Romanen beskriver Bukowskis turbulente og hårde liv, som forfatter. At filmen er baseret på en roman (endda en selvbiografisk roman) betyder selvfølgelig, at Hamer, til dels har været tvunget til at gengive handlingen, som den er beskrevet i romanen. Man kan derfor heller ikke alene klandre ham for, at handlingen til tider går hen og bliver lidt sløv. Til gengæld skal han have ros for den perfekte timing af replikkerne, som er gennemgående i filmen. Den intelligente tone og de skarpe replikker, er med til at distrahere publikum fra den til tider langtrukne handling, og det er det, som gør filmen bedre end god. Hamer har alt i alt gjort et godt stykke arbejde med Factotum, som for øvrigt er hans amerikanske debutfilm.Det kan ligeledes nævnes, at Hamer blev nomineret til en Amanda (norske filmpris) som bedste instruktør for Factotum i 2005.

Det er ikke første gang, at en af Bukowskis fem romaner med Henry Chinaski i hovedrollen filmatiseres. Romanen Barfly blev filmatiseret i 1987 med Mickey Rourke i hovedrollen, som den alkoholiserede Chinaski og Bukowski optrådte selv i filmen i en meget lille rolle.

Titel: Factotum
Original Titel: Factotum
Premieredato: 31. marts 2006