Familien Bélier bor langt ude på bøhlandet, hvor de passer deres lille landbrug. Pengene tjenes ved at sælge hjemmelavede oste på det lokale marked, der fungerer som samlingspunkt for indbyggerne i den lille landsby. Den 16årige Paula (Louane Emera) er familiens midtpunkt, da hun, modsat sin far, mor og lillebror, ikke er født som døv. Paula er i bogstaveligste forstand talerør for hele familien. Derfor kommer Paula hurtigt i problemer, da hun finder ud af at hun har et stort talent for at synge. Paulas sanglærer, den emsige Fabien Thomasson (Éric Elmosino), opfordrer den unge pige til at søge ind på en prestigefuld sangskole i Paris, og derved lægge de trygge rammer blandt far og mor bag sig.
Paula står pludselig i et stort dilemma. Skal hun vælge sin familie, eller skal hun forfølge drømmen om en karriere inden for sang og musik?
”Familien Bèlier” er en klassisk coming of age historie, hvor en unge pige på grænsen til at blive voksen, konfronteres med livets realiteter. Filmen handler om frigørelse i forhold til ens familie, men også i forhold til ens selvbillede. Paula skal nemlig ikke kun frigøre sig fra sin familie, men i den grad også give slip på sin opfattelse af sig selv om familiens værn mod den ikke-døve omverden.
På den måde er ”Familien Bélier” ganske klichefyldt, med gængse genreelementer som eksempelvis ung kærlighed, en skurk i skikkelse af en slesk borgmester, der truer familiens idyl samt teenagedrømme om et bedre liv i storbyen. Derfor vil det også være utroligt nemt at affeje ”Familien Bélier” som værende en følelsesmæssig spekulativ film.
Men overraskende nok, er det lykkedes for instruktøren Éric Lartigau at styre uden om de værste faldgruber, og ”Familien Bélier” er i stedet endt som en hjertevarm lille familiefilm, der balancere fint mellem regulært drama og klichefyldt feelgood film.
En væsentlig grund til at man sluger ”Familien Bélier” råt er blandt andet, at filmen er yderst velspillet. Hovedrollen Paula spilles af debutanten Louane Emera, der i filmen beviser at hun ikke kun synger ualmindeligt godt, men faktisk også har talent for skuespil. Paulas far og mor spilles kærligt af Francois Damiens og Karin Viard, der begge gør et sublimt stykke arbejde. Det må have krævet en del arbejde for de to skuespillere, at skulle spille rollerne som døvstumt ægtepar på troværdig vis.
Filmens tematik omkring frigørelse og indgangen til voksenlivet, serveres tåleligt og bliver aldrig kvalmt. Det hele skylles ned med god musik og en livsbekræftende naivitet om, at det hele nok skal gå uanset hvad livet byder på.
Plottet i filmen er måske en anelse utroværdigt, og desværre bliver enkelte sidehistorier også glemt i farten. Men det ændre ikke på at ”Familien Bélier” er velmenende underholdning, med hjertet på rette sted.
Der er desværre intet ekstramateriale til ”Familien Bélier”.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Scanbox.