Familien Macahan (Boks 2)

21. november 2010 af David Lund

Familien Macahan (Boks 2) billede

En glemt historie om det vilde vesten.

Hvis titlen ”Familien Macahan” ikke ringer nogen klokker, så gør ”How The West Was Won” måske. Dette er ikke John Wayne filmen af samme navn, men en del af de 3 Tv-serier, der kom ud med stor succes i 70’erne. De første to miniserier omhandlede familien Macahans liv i det vilde vesten, hvor den anden miniserie tog dem på en rejse igennem det nye land. Nu er forældrene i familien så begge døde, og i den sidste Tv-serie om familien Macahan følger vi børnenes vej til det voksne liv.

Molly Macahan er en rig enke fra storbyen, der kommer til landet for at passe fire nu forældreløse børn, da hendes søster tilfældigvis er deres mor. Zeb er deres rejsende onkel, som kommer hjem for en rum tid, da der er problemer i byen, og naturligvis for at holde øje med ungerne, og hjælpe Molly da hun er i et helt uvant miljø. Et af børnene, Luke, er i øvrigt på flugt fra loven, da han har myrdet en mand i selvforsvar, men ikke har de klareste beviser for dette. Dette er i øvrigt kun et af de mange problemer Macahan-familien oplever.

I min opvækst stødte jeg fra tid til anden på historien om Macahan-familien, men tillagde det ikke stor værdi, hovedsageligt fordi 80’erne bød på farverige og tempofyldte tegnefilm, som ”Familien Macahan” ikke helt kunne hamle op med. 70’ernes tv-serier har det med at skrue tempoet helt ned, og fokusere på at skildre miljøet så overbevisende som overhovedet muligt, og dette var ikke synderligt interessant for en lille dreng. Det hjælper naturligvis en hel del, at se en serie som ”Familien Macahan” i den helt rigtige alder, og helst have nostalgiske følelser for den, da det farverige og tempofyldte i Tv kun er blevet understreget og forstærket siden. Med en interesse for film og Tv har 70’erne dog haft meget at byde på. Netop den store fokus på miljø er uhyre interessant i en serie som ”Familien Macahan”, og på trods af et forholdsvist lavt budget, vedligeholder de illusionen til perfektion hele vejen igennem. Der er dog ikke den store fokus på historiefortælling og karakterudvikling, men nogle vigtige emner som racisme, dyremishandling og opfostring bliver dog udforsket gravalvorligt og heldigvis uden den store overfladiske sentimentalisme, som man måske kunne frygte. På trods af de alvorlige emner, er ”Familien Macahan” altså forholdsvist en hyggespreder, som let kan sammenlignes med ”Det Lille Hus På Prærien”, der blev sendt nogle år før ”Familien Macahan”, befinder sig i samme tidsramme og behandler mange af de samme emner.

Boksen her indeholder 5 afsnit af i alt 8 timers spilletid, og man får bestemt en del for pengene, hvis man altså har en hang til westernserier fra 70’erne. Karakteren Zeb, spillet til ren perfektion af James Arness, er seriens højdepunkt. Den dejligt tilbagelænede og overlegne karakter er muligvis en stereotype, men han er vanvittigt underholdende at følge i hans kamp om retfærdighed, om denne så skal findes andetsteds end under statens lovgivning. Molly, spillet hæderligt af Fionnula Flanagan, står i starten for et par billige grin, men vokser en del som serien skrider frem, og ender som en vigtig del af familien og serien. Børnene ses hovedsageligt som en enhed, bortset fra Luke, overspillet i samme dur som Mark Hamill i den gamle ”Star Wars” trilogi af Bruce Boxleitner, der ofte er lidt af en enspænder. Alt i alt er ”Familien Macahan” glimrende om end en anelse langsommelig underholdning fra og om en spændende æra i USA's historie.

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Filmen er venligst stillet til rådighed af SoulMedia.

Titel: Familien Macahan