Fantasm

7. september 2008 af Henrik Andersen

Fantasm billede

Fantasm er en softcore film med blandt andet mega stjernen John Holmes og brystbomben Uschi Digard. Den er en klassiker indenfor dens genre og absolut en kig værd.

Fantasm regnes for at være den første rigtige Softcore film fra Australien, og er siden dens premiere gået hen og blevet en kult klassiker inden for dens genre.

Dr. Jurgen Notafreud er ekspert i seksualitet. Specielt den kvindelige. I 10 små film præsentere han kvindens lyster, der strækker sig fra det blide og uskyldige til det perverse og grænseoverskridende. De 10 små film bære titlerne: "Beauty Parlor", "Card Game:, "Wearing the Pants", "Nightmare Alley", "The Girls", "Fruit Salad", "Mother's Darling", "Black Venus", "After School" og "Blood Orgy". Handlingerne i de små historier spænder vidt og dækker seksuelle fantasier som pigesex, voldtægt, gruppesex, rollebytte, incest og forbudte lege med ens lærer.

Instruktøren Richard Franklin havde svært ved at finde Australske skuespillere, der ville smide kludene til fordel for hans produktion. Derfor måtte han en tur til Amerika, hvor det lykkedes ham at samle et cast af berømte pornoskuespillerer, der gerne ville hoppe med på legen. Det blev uden tvivl filmens redning, at han blandt andet fik folk som John Holmes og Ushi Digard med på ideen. John Holmes var kendt for adskillige lagen præstationer, og ikke mindst for længden på hans manddom, der med det samme havde gjort ham til mega stjerne i branchen. Ushi Digard havde været med i flere af Russ Meyers lumre produktioner, og hendes brystmål havde ligeledes gjort hende til en yderst eftertragtet berømthed. Begge sagde ja til at optræde i Fantasm, og de er uden tvivl skyld i dens senere popularitet verden over.

Fantasm blev optaget på 16 mm film i løbet af 10 dage. En film/fantasi om dagen. De små scener med Dr. Jurgen Notafreud, der binder filmen sammen blev senere optaget hjemme i Australien. Det var en hurtig optage periode, og det at der ikke er meget dialog i de små film, gjorde selvfølgelig også at det var hurtigere at få optaget.
En film som Fantasm var dengang en vovet sag, og den løb da også ind i store problemer med censuren. I dele af Australien blev den total forbudt, og i England blev den klippet ned fra 87 minutter til 69 minutter, for at det Engelske publikum ville kunne klare mosten. Forståeligt nok da en af de små film omhandler en voldtægts fantasi, der er sværd ikke at finde provokerende og grænseoverskridende, selv den dag i dag.

Instruktøren Richard Franklin havde trods den meget negative omtale lavet en film, der tjente sig selv ind ret hurtigt. Alene i Australien tjente den over 30 gange så meget ind som den havde kostet at producere. Derfor blev det hurtigt besluttet at indspille endnu en film i stil med Fantasm. Denne fortsættelse er også udgivet fra Another World Entertainment.

Det er forståeligt, at Fantasm er blevet en kult klassiker inden for softcore genren. Trods dens lave budget og til tider tåbelige handling, er der alligevel noget spændende over den. Den giver samtidig et tilbageblik og et tidsbillede af en tid hvor intet var helligt og alt det ”forbudte” blev flirtet og leget med, på alle leder og kanter. På Coveret på DVD udgivelsen står der: ”Fantasm er definitivt et retro-trip, som man vil med på!” Det kan ikke defineres bedre. Er du til tidlige softcore film, må du ikke snyde dig for den chance som Another World Entertainment nu har givet dig, til at få et gensyn med en tid og filmstil der aldrig vender tilbage.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet er spændende og dækker produktionen bredt. Spændende er en featurette: Fantasm Penetrated der giver et kort med godt indblik i produktionen. Producenten Antony I. Ginnane fortæller ligeledes spændende historier på et ekstra kommentarspor der uden tvivl vil tilfredsstille din viden og filmen.
Desuden er der filmografier og biografier over cast og crew, den originale trailer og det sædvanlige trailershow der præsenterer hvad Another World Entertainment ellers har at byde på.
Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Overførslen til DVD er gjort direkte fra en originale 16mm print. Det er en total uklippet version så du bliver ikke snydt for de lumre detaljer. Billedet står flot og lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0.
Fantasm kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Filmen er venligst stille til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Fantasm