Far Til Fire - På Toppen

30. juni 2017 af Jesper Poulsen

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Far Til Fire - På Toppen billede

Lad mig foreslå en ny titel: Far Til Fire - På Bunden... Det er unægteligt svært at finde noget som helst positivt at sige om den endeløse strøm af platheder og gentagelser.

Lad mig bare sige det med det samme. Det sjoveste ved Far Til Fire – På Toppen er de 10 sekunder, hvor komiker-duo’en Adam og Noah har en lille cameo-rolle. Resten er ved det gamle, nemlig at man skulle have stoppet med at lave Far Til Fire-film for længe, længe siden. Ikke at der var noget overraskende i at man forsøgte at genoplive en succesfuld franchise, men at overmalke produktet er siden kørt helt af sporet. I 2005 dukkede den første ”nye” film op, siden de gode gamle dage med Ib Schønberg og Karl Stegger som Far. Rollen blev denne gang besat at Niels Olsen, og det blev til i alt 6 film med dette ensemble, hvor salig Jess Ingerslev gav den som Onkel Anders. I 2014 skiftede man så ud i besætningen og gav rollen som Far til Jesper Asholt og Onkel Anders-stafetten blev afleveret til Kurt Ravn. Dette makkerpar sammen med en ny samling rollinger fik to film sammen. Nu starter vi så igen forfra. Far Til Fire – På Toppen byder på Martin Brygmann og Thomas Bo Larsen som henholdsvis Far og Onkel Anders, og der er også fundet en ny instruktør. En erfaren fyr må man sige i form af Martin Miehe-Renard, som har stået fadder til adskillige film og tv-produktioner til børn.

Historierne, som Far og Co. skal udfolde sig i, bliver desværre kun dummere og dummere. Denne gang starter filmen med stor jubel, da Far langt om længe har fundet sig et job. Desværre er der bare den ulempe at Far har højdeskræk, og hans nye arbejdsplads ligger på 27. etage. Derfor beslutter familien, inklusiv den tossede Onkel Anders, at drage til Norge for at få bugt med Fars fobi, således at han kan stå godt rustet til at kunne klare jobudfordringerne. Dog viser det sig at højdeskræk slet ikke er det eneste Far er bange for, og det kommer der en række skøre og skæve begivenheder ud af. Så simpelt kan det gøres på manuskriptsiden, og det, tilsat billige nutidige slang-udtryk, gør da også at man har en solid platform for at imponere yngste generation endnu engang. Disse opdager nemlig slet ikke at laveste fællesnævner er smurt ind i pakken, mens man som voksen sidder og tager sig til hovedet når Onkel Anders anno 2017 har adopteret ordet ”Fedest!”. Og når en teenage-ramt Mie fyrer ”In The Middle Of Nowhere” af, og der så er kommet en enkelt undertekst på med ordlyden: Ude på Bøhlandet… Det skriger altså til himlen hvad angår tåkrummeri. Man skal nok heller ikke tænke for meget over hvordan det kan lade sig gøre at ungerne kan komme på idéen om Norge, og så et halvt døgn efter rent faktisk stå i landet hele familien. Vupti…

Far Til Fire – På Toppen er ganske kikset, men passer dermed godt ind i puljen af forgængere som rask væk spyttes i hovedet på børn og barnlige sjæle hver eneste gang skolen holdet lukket. Naturligvis kommer der aldrig en Oscar-vinder ud af dette materiale, og da slet ikke når spilletiden skal holdes nede på det rene ingenting, for at børnene ikke skal blive utålmodige. Men bare en smule grundighed kunne man godt have ønsket sig. Der er bare ikke for 25 øre kød på indholdet. For at spæde det en sjat op, har man forsøgt sig med at lave en række sidehandlinger, som desværre blot er fyld og som ingen mening giver. Eksempelvis at lade Søs og Peters forhold komme på en prøve, da den hotte chick Emma også skal et smut med til Norge. Jamen, hvorfor???

Skuespilspræstationerne er ikke noget at råbe hurra for, men hvorfor skulle det også forholde sig anderledes når filmen nu er så tynd en kop te? Jeg vil ikke angribe børnene, for de er sikkert unikke (med navne som Elton, Mingus, Coco og… Laura Lavigné Bie-Olsen). Martin Brygmann er tilpas bøvet til at være den kiksede far, mens Thomas Bo Larsen til tider kniber med at agere Onkel Anders’ lyse stemme. Karrierefremmer for Anne Sofie Espersen og Jacob Riising er der selvsagt heller ikke tale om.

Der er intet der tyder på at selskaberne kapper linen til Far Til Fire, for hvorfor aflive en økonomisk succes. Alle børnefamilier valfarter jo straks væk i biograferne uden at tage højde for om børnene skal udsættes for bare et gran af kvalitet, eller en hurtig omgang billig underholdning. Jeg kan ikke komme uden om et drøjt hug i mellemgulvet til seneste skud på stammen i denne usjove og ligegyldige omgang nonsens. Far Til Fire – På Toppen får 1 stjerne.

Titel: Far Til Fire - På Toppen
Original Titel: Far Til Fire - På Toppen
Premieredato: 8. juni 2017
Instruktør: Martin Miehe-Renard
Skuespillere: Elton Møller, Martin Brygmann, Thomas Bo Larsen, Jacob Riising, Lukas Toya, Coco Hjardemaal, Anne Sofie Espersen, Mingus Hassing Hellemann, Yrsa Bjarup Riis, Laura Lavigné Bie-Olsen, Josefine Lindegaard
Spilletid: 87 min.
Selskab: Asa Film, Nordisk Film, 2017
Genre: Familie