Far til fires vilde ferie

4. marts 2016 af Henrik Andersen

Far til fires vilde ferie billede

Så er det endnu engang muligt at følge Lille Per og hans skøre men elskelige familie ud i nye eventyr. Denne gang skal de på sommerferie ved vadehavet, og bliver ufrivilligt blandet ind i en sag, der omhandler indbrud i en række luksus sommerhuse. Far kommer under mistanke, og så må lille Per for alvor undersøge sagen sammen med Onkel Anders, der ellers havde drømt om en stille ferie ved havet.

Penge er ikke det som Far har mest af, og specielt ikke når han er far til fire. Sommeren er over det Danske land, og alle vil gerne på sommerferie. Naboen Fru Sejersen tilbyder familien, at de kan låne hendes sommerhus ved vadehavet, hvilket de gladelig takker ja til. Da de ankommer er de noget overrasket over at Fru Sejersens sommerhus, er så luksus præget som det er. Dette er der naturligvis en fornuftig forklaring på, for snart opdager familien, at de er trængt ind i et forkert sommerhus, hos en rigmands frue, der bestemt ikke er interesseret i at have familien boende. Selvom Fru Sejersens sommerhus er noget gammelt skidt, og er bygget omkring en gammel cirkusvogn, så hygger familien sig alligevel. Far læser krimier og Onkel Anders har taget malergrej med, for han vil male billeder af det smukke landskab. Der er imidlertid nogle tyve, der lusker rundt i kvarteret, og ved en slem misforståelse bliver Far anklaget for indbrud i nabohuset, hvilket han naturligvis ikke har gjort. Men det ved politiet jo ikke, og nu er det op til Lille Per og hans søskende at bevise, at deres far er uskyldig. Det kommer ikke til at gå stille for sig, og Onkel Anders der også er med på ferien, giver naturligvis gerne en hånd, da han jo heller ikke er meget for ”ulovligheder.

Endnu engang er det Giacomo Campeotto, der er i instruktørstolen. Man skulle ellers tro, at han lærte lidt undervejs i hans forsøg på at lave hæderlige børnefilm. Men ak, Far til fires vilde ferie ser ud som om, den er instrueret med bind for øjnene, og med hænderne bundet på ryggen. Det kan simpelthen ikke passe, at man hvis man gider ikke kan lave noget, der er bedre og mere interessant for vores lands børn. Det er naturligvis ikke kun instruktørens skyld at skuespillerne er gået i tomgang, og helt uden indlevelse bare læser op af det manuskript, de har fået tildelt. Den eneste der realt spiller skuespil er Kirsten Lehfeldt, der altid er et kig værd. Børnene er undskyldt, de er børn. Men de voksne har ingen undskyldning for, at de kører på frihjul. De har tilsyneladende glemt, at de er på arbejde, og ikke på ferie som deres karakterer. Mest ulideligt er det at se hele Danmarks Røde, Kurt Ravn som Onkel Anders, der overspiller til det pinelige. Hans version af Onkel Anders er som en parodi på Jes Ingerslevs Onkel Anders version, der i sig selv var temmelig fjoget og overspillet.

Alle disse ting ligger filmens målgruppe nok ikke mærke til, hvilket sikkert er godt nok, for ellers havde der ingen indtjening været på den produktion. Der er ingen tvivl om at, der på ingen måde bliver kræset om noget under indspilningerne af den nye stribe Far til fire film. Det lugter langt væk af samlebåndsarbejde, der bliver udført med en kold sodavand i den ene hånd, og en mobiltelefon der er hooket op på Facebook i den anden. Producenterne og filmskaberne ved at lige meget hvad de gør, så bliver det en økonomisk succes. Så skidt med at det er noget bras de laver, og selvom de skraber bunden med dette kapitel, kommer der uden tvivl snart en ny i rækken, og jeg er ikke i tvivl om, at de mindste i familien glæder sig meget.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet på denne Blu-ray udgivelse består i et sammenklip af ”bag kulissen” scener fra optagelserne. På ingen måde informativt, men de mindste vil sikkert finder det sjovt at se det alligevel, og alle kan jo synge med på sangen, der er lagt ind over de solrige billeder: ”Det er sommer, det er sol og det er søndag”.

Filmen er flot overført til Blu-ray, og er præsenteret i sit oprindelige Widescreen format. Det er muligt at nyde lyden i Dolby Digital 5.1 og DTS-HD Master 5.1.

Det er muligt at se Far til fires vilde ferie med
Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.