Fast & Furious 6

4. oktober 2013 af Ronnie Bisgaard Mortensen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Fast & Furious 6 billede

Større, hurtigere og vildere

Siden Fast Five fra 2011 blev betegnet som den bedste af Fast and Furious filmene har der været kæmpe forventninger til det næste kapitel i serien. Kunne det lade sig gøre at lave en endnu bedre og vildere film. Svaret er ja! Fast & Furious 6 starter ud i højeste gear og slipper aldrig sit vejgreb. Som drengerøv er du bundet til bilsædet fra start til slut og flytter først foden fra pedalen, når man har fået den sidste scene med, der kommer efter rulleteksterne. Det er fremragende underholdning hele filmen igennem.

Et nyt forbrydersyndikat hærger rundt om i verden, hvor de stjæler dele til en teknologibombe, som kan få fatale konsekvenser, hvis denne bliver solgt til højeste byder. Hobbs (The Rock) ser ingen anden udvej end at samle det bedste hold han kender til at hjælpe ham med at få skurken Owen Shaw (Luke Evans) ned med nakken. Han kontakter derfor Dom (Vin Diesel) og beder ham samle resten af holdet fra Fast Five. Hvis holdet hjælper Hobbs, giver han dem til gengæld fuld benådning, og desuden viser det sig at Doms tidligere kæreste Letty (Michelle Rodriguez), som alle troede var død, rent faktisk lever og arbejder for Shaw, og så starter kattens jagt efter musen ellers for fulde gardiner.

Når man ser på hele Fast and Furious franchisen, så er man nødt til at gå ind til filmen med den indstilling, at man godt ved at det er ren og sker underholdning. Det er tydeligt at skaberne og de forskellige instruktører der har været i løbet af franchisen gerne bare vil underholde, og det har de alle gjort fremragende. Fast & Furious 6 opfinder på ingen måde den dybe tallerken og plottet er set før. Justin Lin formår bare at underholde på en helt fantastisk måde ved at kombinere vilde stunts og actionscener med humor. Det er befriende bare at koble hjernen fra og bare lade sig underholde, for Fast & Furious 6 er underholdning og ikke andet, og på det plan scorer den altså topkarakter. Næsten samtlige naturlove bøjes i den grad i de mest urealistiske actionsekvenser, men man labber det i sig med stor fornøjelse, for man er udmærket klar over, at sådan har det altid været i Fast and Furious serien.

Det virker virkelig som om at skuespillerne har moret sig med at lave denne film. Det er fedt igen at se Dwayne ”The Rock” Johnson i hans lidt for overgearede rolle som Hobbs og den humoristiske ping-pong mellem de forskellige karakterer er spot-on. Desuden er det fedt som dansker at se både Thure Lindhardt og Kim Kold have et par halvstore biroller i så stor en Hollywood blockbuster.

Justin Lin fik måske ikke den mest heldige start på sin karriere som Fast and Furious instruktør, da han lavede The Fast and Furious: Tokyo Drift, som af mange bliver anset som det sorte får i serien. Han har dog med både Fast and Furious, Fast Five og nu Fast & Furious 6 formået at binde hele serien sammen, også Tokyo Drift. Det kan godt være Fast and Furious har stjålet lidt inspiration fra Marvel med deres scener efter rulleteksterne, men efter at have set den sidste scene i Fast & Furious 6 kan jeg kun se frem til næste kapitel i serien.

Fast & Furious 6 er en film hvor du bare skal slå hjernen fra og lade dig underholde. Den to timer lange film drøner derudaf med hæsblæsende action og man kan som drengerøv kun elske det. De mange punchlines og de vilde actionscener giver dig lyst til at rejse dig fra sofaen og bare råbe Hell Yeah! Det kan godt være franchisen har fjernet sig fra sit startemne bilræs, men det gør på ingen måde noget. Der er stadig masser af biler og babes, det er nu bare tilsat større actionscener og fornøjelig humor. Jeg kan kun anbefale denne film. Ready! Set! Go!

Ekstramateriale:
Der er masser af ekstramateriale på Fast & Furious 6 på Blu-Ray. De forskellige skuespillere og instruktører guider dig igennem tilblivelsen af filmen. Her er alt fra dokumentarer om bilerne, hvis man er interesserede i dem. Der er en dokumentar om slåskampene og stuntsene i filmen. Overvej her slåskampen mellem Kim Kold vs. The Rock og Vin Diesel. Desuden er der dokumentar om The Making of Fast & Furious 6 og alt dette er altså med til at give en fuldendt Blu-Ray. Det er altid spændende at se hvordan en film er blevet til og især når det er så god en film som Fast & Furious 6.
Jeg giver ekstramaterialet 4/6 stjerner.

Universal Pictures.

Titel: Fast & Furious 6