Fear The Walking Dead - Season 2

19. december 2016 af David Lund

Fear The Walking Dead - Season 2 billede

En forbedring af den sløve første sæson, der lige akkurat hæver serien op til det middelmådige.

“Fear The Walking Dead” blev måske ikke den store succes, som Tv-kanalen AMC havde håbet på. Første sæson startede måske godt, men mistede en del seere undervejs. Forståeligt nok for serien har sine problemer med svært relaterbare karakterer, sløv plotudvikling og simpelthen mangel på nye ideer. Selvom den originale serie “The Walking Dead” også til tider har sine problemer med gentagelser, formår den dog stadig konstant at holde sig niveauer over spin-off’et her.

Anden sæson af “Fear The Walking Dead” starter med en splittet gruppe. Karaktererne går hver deres vej af forskellige årsager, og derfor følger vi en række historier, som umiddelbart ikke hænger sammen. Dette hjælper måske ikke på et større sammenhæng i serien, men en del på den sløve plotudvikling, der var gennemgående fra første sæson. Nuvel - anden sæson skal lige i gang, og de første par afsnit er måske ikke bedre end noget fra første sæson, men så tager det fat. Karaktererne er dog stadig de samme, men fordi plottet har fået et velfortjent los i røven, når man ikke at blive ligeså irriteret som før. Nick er dog undtagelsen. Hans historie i en by afhængig af forsyninger fra gangstere fylder alt for meget, og kommer aldrig rigtigt nogen vegne. Madison og co. finder et hotel de beslutter sig for at sikre, og bliver en del af en anden gruppe her. Dette er nærmest kernen i fortællingen denne gang, men fylder forbløffende lidt. Dog har denne del af sæsonen de mest mindeværdige scener, især til allersidst hvor Travis vender tilbage. Før det er han rejst med Chris rundt på en dannelsesrejse, der virkelig får hans karakter til at rykke sig. Når sæsonen rammer slutningen begynder man næsten at fatte sympati og få forståelse for Travis, og for første gang viser serien tænder. Det klæder den. Lad os håbe der kommer mere af den slags i næste sæson.

Afsnittene er enormt svingende i kvalitet. Imens de første er svage og de næste fine, kommer der en periode med stillevande igen. Slutningens to afsnit er dog de bedste i serien indtil videre, men man skal igennem meget skidt for at få bare lidt oprejsning. Alt fra skuespil til instruktion er meget genkendeligt fra første sæson, hvilket jo selvfølgelig skaber en nødvendig sammenhæng, men også begrænser sig til tidligere muligheder, der er alt for få.

På næsten alle måder er anden sæson dog et skridt i den rigtige retning. Udgangspunktet i de flade og ligegyldige karakterer, kan serien dog ikke ryste af sig, men den kan udvikle dem i en interessant retning, hvilket gør, at der stadig er håb. Serien er dog kommet ualmindeligt uheldigt fra start, hvilket jo betyder en del for seertallet og derfor seriens levetid. Med lidt held begynder “Fear The Walking Dead” snart at tage beslutninger, der er så rystende, at folk begynder at skabe en hype omkring serien på de sociale medier. Hvis ikke, må den gerne dø hurtigst muligt. Selvom seriens udvikling indtil videre er positiv, er der stadig langt til det helt store, og eftersom mulighederne af gode serier er talrige, er det svært at anbefale, hvorfor du netop skal bruge din tid på denne. Er du dog forgabt i universet som “The Walking Dead” har skabt, er der naturligvis ingen vej uden om. Forvent dog ikke meget mere end en fodnote.

Billede & Lyd - 5/6

Seriens visuelle udtryk med de gullige farvetoner er bevaret fra sidste sæson, og skaber en følelse af varme og nærmest gusten gys. Detaljerne er talrige - også i de få mørke scener. Lydsiden har også fået et skub i den rigtige retning med flere detaljer og effekter end førhen, der faktisk hjælper lidt på stemningen i serien. Dialogen er høj selv når den er stille, imens nogle actionscener får en lille smule for meget volume, men i det mindste lyder godt.

Ekstramateriale - 3/6

En række episoder har fået tilknyttet kommentarspor, der faktisk gør dem mere underholdende, at følge med i. Vi kommer rundt om nogle tekniske detaljer, men for det meste forbliver det meget nede på jorden i en rolig tone. De slettede scener på omkring 10 minutter er en blandet fornøjelse, som fans dog nok bør få kigget igennem. En lille ekstra internetserie er også kommet med på udgivelsen, der dog ikke gjorde det store for mig over de 15 minutter. Det samme kan siges om det timelange Q&A med skuespillerne fra serien, selvom det afdækker lidt detaljer rundt omkring. Mere heldigt er Inside og Making Of programmerne af de forskellige episoder, der bør ses umiddelbart efter hvert afsnit.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: Fear The Walking Dead - Season 2
Original Titel: Fear The Walking Dead - Season 2