Fighter

10. juli 2008 af David Lund

Fighter billede

En ambitiøs og fin dansk ungdomsfilm om kampsport.

Aicha er en tyrkisk pige med en passion for kampsport. Hendes far har dog en anden plan – nemlig at hun skal passe skolen og blive læge. En dag bliver hun anbefalet en professionel kung-fu klub, hvor holdene dog er blandet med begge køn. Dette forbyder Aichas far fuldstændigt, men Aicha træner i smug, og møder snart Emil som bliver hendes sparringspartner. Emil bliver dog hurtigt forelsket i Aicha, og hun har også følelser for ham, men Aicha har meget andet at tænke på. Hendes bror skal giftes, og en i hendes klub har tænkt sig at røbe Aichas træning til familien og ødelægge brylluppet.

Filmen ”Fighter” er vist næppe gået mange danske næser forbi, da den sidste år udkom i biograferne. Med 3 Bodil nomineringer og senere fyldte visninger under Berlin Filmfestivalen slog ”Fighter” godt og grundigt sit navn fast i Europa, men den har dog fortjent en endnu større eksponering end den den har fået, for ”Fighter” er slet og ret en ungdomsfilm i topklasse. Med kampsport som tema, kommer filmen godt og grundigt rundt omkring det at være indvandrer og teenager i dagens Danmark, uden at behandle temaet sort og hvidt og forfalde til lette moraler som man ellers ser i lignende amerikanske film. ”Fighter” er en let film på overfladen – let at se, let at blive underholdt af og let at holde af, men der lurer så mange detaljer under overfladen, at filmen har en enorm gensynsværdi samt er ganske velegnet til debat. Selvfølgelig kunne filmen have fokuseret mere på diverse karakterer og uddybet disse, og jeg så da gerne at filmen varede 20 minutter længere, men i så fald ville ”Fighter” muligvis blive en for dyb affære for dens kernepublikum. Uden at direkte at kopiere læner ”Fighter” sig en del op af mesterværket ”Karate Kid” der ligeså bruger kampsporten som middel til at fortælle en historie om en teenager, men ”Fighter” stikker en del dybere, og er meget relevant i dagens Danmark, da mange folk langsomt er ved at glemme at ikke alle muslimer er terrorister. Filmen gør opmærksom på dette uden at referere direkte til det, men blot lade sine karakterer være helt igennem troværdige og varme mennesker.

Hovedrollen Aicha bliver spillet af Semra Turan, og selvom det er hendes første rolle, blev hun velfortjent nomineret til en Bodil for hendes rolle. Turan leverer en helt igennem forrygende præstation. Som Aichas træner siger ”kig din modstander i øjnene”, og det er netop igennem Turans øjne at vi kan se helt ind igennem til Aichas sjæl. En rolle der godt kunne kræve lidt mere er Emil. Han bliver spillet af Cyron Melville fra bl.a. ”2 Ryk Og En Aflevering” og ”Supervoksen”, og er vel nok den mest erfarne skuespiller i filmen. Melville klarer rollen som Emil udmærket, men Emil er en meget unuanceret karakter, der aldrig rigtigt hæver sig over det middelmådige, som man kan forvente sig af danske film. Heldigvis er han filmens svageste punkt, og resten er tæt på fuldendt. Som de fleste nok ved er Aichas træner spillet af Xian Gao fra f.eks. ”Tiger På Spring, Drage I Skjul”, og han står også for koreografien i kampene. Det er naturligvis altid interessant at se en verdensstjerne i dansk film, selvom hans engelske accent næppe kan forstås uden undertekster.

Instruktøren Natasha Arthy har før stået for film som ”Mirakel” og ”Se Til Venstre, Der Er En Svensker”, og med ”Fighter” har hun lavet sin hidtil bedste film. Arthy har konstant fingeren på pulsen, og benytter sig af teknikker som slowmotion på de helt rigtige tidspunkter. Filmen farer ganske vist derudaf, men ikke uden de nødvendige åndedrætspauser. Arthy ved hvad hun laver, og i Aichas drømmesekvenser hvor hun slås mod sig selv manifesteret som en ninja, skaber Arthy filmmagi som man sjældent ser i danske film.

”Fighter” er en fremragende dansk film, der bør ses af alle med en trang til ungdomsfilm. Traileren så måske meget kampsportsorienteret og endda plat ud, men dette skal du ikke lade dig skræmme af. Titlen ”Fighter” kan nemlig forstås på mange måder, og jeg vil altid se det som Aichas kamp med sig selv, og for at holde sammen på familien imens hun følger hendes drøm.

Ekstramateriale: 3/6

Den lave karakter skyldes udelukkende kvantiteten af ekstramateriale, ofr der er intet andet end et ganske udmærket bag kameraet program på. Dette fortæller om kampen for at lave filmen, og finde de rigtige skuespillere til rollerne og deres træning.

Titel: Fighter
Original Titel: Fighter
Premieredato: 17. juni 2008