Alexander Desplant, høre til den nye generation af navne der tit og ofte ses på soundtracksiden. Han har scoret så forskellige film som Hostage, The Girl with a pearl earring, Birth, Casanova og Syriana.
Firewall er en intens thriller med Harrison Ford i hovedrollen, og Alexander Desplant’s filmmusik er ligeledes intens og pågående i dets stort oplagte orkester kompositioner. Violiner, celloer, trompeter og andre blæsere drøner derud af i et hæsblæsende tempo. Hør bare nummer 1 på tracket: Firewall. Der er virkelig tryk på. Heldigvis er der også mere stille og spændende numre på soundtracket, selvom de er få.
Selvom Desplant gør alt for at gøre det spændende og rigtigt, så er der noget der ikke virker helt så iørefaldende. Måske nok fordi musikken ikke ses sammen med de billeder den er skabt til, men også fordi den er en smule kønsløs, og uden de helt store overraskelser. Det hele går lidt i tomgang og er blevet hørt før.
Det der savnes er måske nogle flere gennemgående temaer, der skal bringe genkendelsens glæde frem i lytteren. Disse udebliver for store dele af numrene og derfor gør det soundtracket til Firewall til et af den slags soundtracks der bestemt ikke egner sig til en gennemlytning, før man har set filmen. Heller ikke som en enkeltstående musik oplevelse gør det sig. Det er ikke noget man kan slappe af til. Man bliver nærmest lidt anstrengt og restløs efter en gennemlytning, uden tilhørende filmstrimmel.
TrackListe:
Firewall.
Surveillance.
Breaking in.
The Bank.
First Night.
Hostages.
The Camera Dances.
The Epi-Pen.
The family Theme.
Esape from the bank.
Looking for help.
Exchanging the files.
The fight.
Raney day.
Together again.
Firewall er bestemt ikke et dårligt soundtrack i den egentlige forstand. Det er bare et af den slags der ikke gør sig specielt godt til gennemlytning som selvstændig musik præstation.
Soundtracket er venligst udlånt af Danacord.