First Kill

31. oktober 2017 af Jesper Poulsen

First Kill billede

Det bliver aldrig rigtig godt, selvom dramaet og dilemmaerne er til at få øje på. First Kill er hurtigt ude af dit system, da den ikke byder på noget nyt for genren.

Tag godt imod to skuespillere som ikke længere er førstevalg til de store blockbusters. Der var ellers engang, hvor Bruce Willis var actionfilmens konge – ikke mindst på grund af Die Hard – og blev brugt flittigt, når der skulle sælges billetter til de store produktioner. Sådan er det ikke længere. Ej heller for Hayden Christensen, som nærmest ud af det blå landede den ikoniske rolle som Anakin Skywalker i Star Wars-serien. Efterspørgslen er kraftigt dalende og nu må de nøjes med det de kan få, ganske som det er set med eksempelvis Nicolas Cage og Wesley Snipes.

Noget af det de må nøjes med er First Kill, hvor Hayden Christensen spiller Will, som tager sin søn Danny med på jagt nær ved den hytte, hvor Will voksede op. Stedet er meget øde og sjældent besøgt, og netop derfor er det muligvis det perfekte sted for overdragelse af tyvekoster. Will og sønnen bliver vidner til en kriminel handling, hvor skurkene ender i intern ildkamp. Will og Danny bliver opdaget undervejs og inddrages i skududvekslingen, og det ender med at blive en kamp for livet. I al tumulten slipper en af skurkene afsted med Wills bil med Danny ombord. Nu står Will i et kæmpe dilemma, for dels skal han forsøge at få sin søn tilbage, men samtidig er lovens lange arm (Bruce Willis) på sporet af ham, da ordensmagten har fået opfattelsen af at Will har andel i det hændte. Nu er Will på den ene side nødt til at holde politiet fra livet, men samtidig begå ulovligheder for at få sin søn tilbage.

First Kill er en af den slags actionfilm, som spyttes ud i tide og utide. Der er ofte et plot vi har set tusind gange før, sammenholdt med et sparsomt budget og en forholdsvis kort spilletid. Her er heller ikke tid til at komme sådan for alvor tæt på personerne, som ligner et afkog af fordums storhed (hvis vi kigger på selve skuespillerne). At Danny på sin vis ender med at sympatisere med sin bortfører er også noget vi har set før, dog langt bedre skildret i eksempelvis En Perfekt Verden (Kevin Costner). First Kill følger en tynd og stringent styring og viser dermed at dens panser hurtigt skaller af. Særdeles strømlinet og meget lidt plads til fantasien, ja det er historien om denne film.

Jeg garanterer at denne film ikke kommer til at holde sig vågen efterfølgende. Der er ingen skarpe sving undervejs, og man bliver på fornærmende vis næsten holdt i hånden gennem samtlige 90 minutter. First Kill er desuden ikke en film, som på nogen måde får hverken Christensens eller Willis’ karriere tilbage på skinnerne. I gamle dage kaldte man vel denne type for b-film, og den gør heller intet for at stritte imod dette prædikat. First Kill får 2 stjerner.

Mis. Label.

Titel: First Kill
Original Titel: First Kill