Forbrydelsen - Hele Serien

17. december 2008 af Kristian Jensen

Forbrydelsen - Hele Serien billede

Krimi-hittet fra Danmarks Radio i en samlet boks…

Danskerne er for alvor begyndt at tage ved lære af vores svenske naboer, når det kommer til at skabe gode spændingsserier til tv. Tv-serier som ”Beck” og ”Wallander” har for længst taget Norden med storm, og i 2007 fik Danmark så sin helt egen panserbasse i skikkelse af den sweaterklædte Sarah Lund (Sofie Gråbøl). Gennem 20 afsnit fordelt på to sæsoner fulgte omkring to millioner danskere med i Sarah Lunds mareridtsagtige opklaring af mordet på Nanna Birk Larsen (Julie Ølgaard).

Da en ung pige findes brutalt myrdet bliver kriminalbetjent Sarah Lund modvilligt sat på sagen. Lund er bestemt ikke begejstret for at få sagen tildelt, da hun står overfor at skulle flytte til Sverige med sin søn og kæresten, og derfor er udsigten til et langvarigt opklaringsarbejde ikke lige det Lund håbede på. Men sagens brutale karakter og mystiske omstændigheder virker alligevel tiltrækkende på Lund, der får sværere og sværere ved at rykke videre og påbegynde flytningen. Selv da Lund får en partner på sagen, den emsige Jan Meyer (Søren Malling), kan hun, til Meyers store irritation, ikke slippe den brutale sag. Opklaringsarbejdet kaster de to betjente ud i et edderkoppespind af løgn og bedrag, og sagen kompliceres yderligere, da nogle af sporene fører til toppen i kredsen af kommunalpolitikere i København.

Hvem myrdede Nanna Birk Larsen? Dette spørgsmål var på mange danskers læber, dagen før det sidste afsnit af ”Forbrydelsen” løb over skærmen. Danskerne havde i tiden op til, siddet klinet til skærmen og fuldt med i Lunds mange kvaler, og nu skulle rejsen så endelig afsluttes. Seriens popularitet var enorm, og senere blev serien da også hædret med Emmy nomineringer, der kastede yderligere glas over den danske tv-serie.
Det var bestemt heller ikke ufortjent at ”Forbrydelsen” blev så stort et hit, for serien er både velfortalt, velspillet og velfilmet. Serien er skabt af tv-veteranen Søren Sveistrup, der i sin tid var med til at skabe endnu et DR-hit med serien ”Nikolaj og Julie” (2002 – 2003) ligesom han også havde en finger med i ”Taxa”(1997 – 1999), der ligeledes var et hit. Men med ”Forbrydelsen” ramte Sveistrup plet i danskernes spændingshungrende sind. En af grundende til seriens popularitet er uden tvivl dens velskrevne karakterer. Sofie Gråbøl er sublim i rollen om Lund, der ikke kun skal kæmpe med en besværlig sag og en træls kollega, men samtidig også skal jonglere med familielivets facetter og en uforstående kæreste. Søren Malling leverede en overraskende god præstation som Meyer, og Malling formåede uden det mindste besvær at tilføre en ellers kedelig bi-figur liv og fandenivoldskhed. Lars Mikkelsen er tilpas slesk og manipulerende som toppolitikeren Troels Hartmann, der på en eller anden måde er forbundet med mordet på Nanna Birk Larsen.
Seriens bedste præstationer leveres uden tvivl af Bjarne Henriksen og Ann Eleonora Jørgensen i rollerne som de knuste forældre til den afdøde Nanna. Smerten og frustrationen lyser ud af de to skuespillere i hver eneste scene de optræder i, og deres præstation er ikke mindre end fremragende. Derudover er samtlige biroller besat af en stjernerække af danske skuespillere, der ikke tidligere er set i en dansk tv-produktion.
Teknisk set minder ”Forbrydelsen” en del om DR’s anden politiserie ”Rejseholdet” fra (2000 – 2004), da begge serier var flot filmet i kølige nuancer og blå/grønne farver. Man har arbejdet med lyssætningen og man ser tydeligt, at DR-fiktion er kommet utrolig langt siden starten.

Det største problem med ”Forbrydelsen” er seriens længde. Efter min mening er det for meget at basere 20 afsnit på en enkelt mordgåde. Serien er hele vejen igennem præget af mere eller mindre ligegyldige sidehistorier, der ikke har noget med den egentlige historie at gøre. Det ville have klædt serien hvis man havde fjernet 4 – 5 afsnit og kortet historien ned til en stram fortalt kriminalgåde. Men heldigvis opvejer det gode håndværk og det flotte skuespil på den lille kedsomhed man til tider føler.
”Forbrydelsen” er tidligere udkommet i to separate bokse, men denne gang er hele serien udkommet i en samler boks, så mon ikke Sara Lund og co. er at finde under en hel del danske juletræer her den 24. december.

Ekstramateriale
Nordisk Film har desværre ikke været særligt kreative med hensyn til ekstramaterialet, da det bonusmatateriale man finder i boksen er nøjagtig magen til det man fandt i de to tidligere boxsæt med "Forbrydelsen". Men materialet er nu alligevel ganske underholdende, og med en samlet tid på lidt over 1 time og 45 minutter, er der masser af materiale at hygge sig med. Man bliver sat grundigt ind i produktionen lige fra casting til effekter, og man keder sig faktisk ikke et sekund. Alt i alt så er den samlede box med "Forbrydelsen" holdbar og solid dansk kriminal-underholdning, der trods manglen af nyt bonusmateriale, stadig holder.
4 on-z stjerner til ekstramaterialet.

Titel: Forbrydelsen
Original Titel: Forbrydelsen