Forfulgt af eks'erne

3. oktober 2009 af Julie Klausen

Forfulgt af eks'erne billede

Du kan ikke altid løbe fra fortiden, den vil hjemsøge dig før eller siden.

Connor Mead er den ultimative playboy. Med en forrygende karriere og piger faldende for fødderne af ham, ser livet rimelig godt ud hvis man spørger ham. De eneste ”forhold” der tiltaler Connor, er engangsknald, og han har for længst droppet troen på at ægte kærlighed virkelig findes. Derfor har han også kun sat sig to mål for, da han tager til sin brors bryllup: at score den eneste brudepige han endnu ikke har været sammen med, og at overbevise sin bror om, at ægteskab og livet under tøflen, er en stor fejltagelse. Men Connor får hurtigt gjort sig uvenner med alt og alle, og har snart spoleret den gode stemning med sin arrogante attitude og sine knapt så beskedne udtalelser om hans syn på ægteskab. Derfor bliver Connor, dagen før brylluppet pludselig hjemsøgt af sit afdøde store forbillede, hans onkel Wayne, som sender 3 spøgelser efter ham med det mål, at genoprette hans tro på kærligheden. Men det er en hård opgave, og Connor frygter for både sin mentalitet og helbred, da gamle kærester pludselig dukker op alle vegne.

Forfulgt af eks’erne er helt klart en af de bedre amerikanske komedier. Den har en rød tråd hele vejen igennem, og historien bliver aldrig kedelig. Vores karakterer er som forventet set 1000 gange før i andre amerikanske film, og dog elsker vi dem alligevel. Især Matthew McConaughey, der endnu en gang har rollen som ung playboy, gør det genialt som altid og charmerer sig helt ind under huden på os. Michael Douglas der ligeledes gør sin entré i denne film, leverer også i den grad varen, og er morsom og professionel som altid. Også unge Emma Stone, der i denne film spiller spøgelset, og kæresten, fra fortiden, er både yderst charmerende og festlig, og selvom hendes rolle ikke er særlig central, er hun en af dem man lægger mest mærke til.
Jennifer Garth der endnu en gang har fået en rolle som den stakkels unge pige, er til gengæld ikke noget at råbe hurra for. Hendes skuespil er både fladt og mangler personlighed, og selvom hun har den kvindelige hovedrolle, er hun på ingen måde karakteristisk for filmen.
Hovedsageligt er historien løst baseret på Charles Dickens’ ”Et Juleeventyr” (A Christmas Carol), med spøgelserne fra fortiden, nutiden og fremtiden. Med det som tema, og med fordrejede citater fra historien, løftes filmen en smule og hæver sig lidt fra den typiske standart man sætter for amerikanske komedier. Charles Dickens’ fortællinger er blevet både brugt og misbrugt mange gange før, og selvom mange mener at han allerede har roteret i graven flere gange af den grund, er denne film nu ikke en grund til ikke at blive liggende. Den misbruger på ingen måde historien, men bruger den som inspirationskilde, og gør det med stil og humor.
Filmen kan ses af alle, mænd og kvinder, unge og gamle, men for virkelig at forstå den og få noget ud af den, skal man nok alligevel være minimum i midten af sine teenageår, og desuden have læst eller set Charles Dickens’ ”Et Juleeventyr”.
Filmen er perfekt for alle håbløse romantikere, og for dem, der generelt bare tror på at kærlighed findes.

Ekstramateriale:
- Deleted and extended scenes