Game Night

24. august 2018 af Teddy Tofte

Game Night billede

En komedie, som du ikke skal gå glip af!

”Game Night” er en af de sjældne udgivelser: en komedie, som rent faktisk er sjov. Filmen kommer fra instruktørerne John Francis Daley og Jonathan Goldstein, som stod bag den nye film i ”Fars fede ferie”-serien, ”Vacation”. Bag manuskriptet finder vi Mark Perez, og selvom instruktørteamet sikkert arbejdede med manusset og lavede lidt ændringer her og der, så har Perez’ originale struktur og koncept været med til at holde teamet i skak og ikke gjort ”Game Night” til en vulgær slapstick komedie. Det har sikkert også hjulpet, at hovedrolleindehaveren, Jason Bateman, er én af producerne til filmen og at han har været med til at tiltrække en masse af den flotte besætning af skuespillere, vi møder i filmen.

Bateman og Rachel McAdams spiller ægteparret Max og Annie Davis. De elsker at konkurrere med hinanden og med deres vennekreds. Én gang om ugen mødes de til en såkaldt game night, hvor quizzer, brætspil og lege er på programmet. Vennekredsen består af Kevin og Michelle (Lamorne Morris, Kylie Bunbury), Ryan og hans seneste date, Sarah (Billy Magnussen, Sharon Horgan), og engang var naboparret Gary og Debbie med til disse game nights, men efter de gik fra hinanden, er der ingen, som har lyst til at invitere Gary (Jesse Plemons) mere, da han bliver mere og mere underlig. Plemons’ pauser i hans dialog og skuespil er langt, langt sjovere, end man skulle tro, men han rammer den helt rette komik i samspil med de andre skuespillere.

Max Davis har også en bror, Brooks (en glimrende Kyle Chandler), som er grunden til, at han er så konkurrencepræget. Brooks er succesfuld, ejer et kæmpe hus og kører rundt i en bil, som Max altid har ønsket at eje. Da han deltager i den seneste game night, erklærer han, at han vil være værten ugen efter. Fordi – som vi hurtigt finder ud af – han har hyret et firma, som skal gøre lige præcis denne game night til en speciel aften. Men der er andre kræfter i spil og aftenen udvikler sig hurtigt til et spind af løgne og bedrag, som truer med at slå de uanede deltagere ihjel.

Selvom ”Game Night” ikke tager sig selv seriøst, så er skuespillerne så seriøse, som de kan blive, hvilket naturligvis er en essentiel del for at skabe latter ud af latterlige situationer. Selv volden er morsom at se på, selv når der er dødsfald involveret. Hvert par har sine udfordringer, om det så er Max og Annie som forsøger at behandle et skudsår ved at følge instrukser via internettet, eller Kevin og Michelles ægteskabsproblemer, eller selv Ryan og Sarah som blot forsøger at kommunikere med hinanden, fordi den ene har en langt højere IK end den anden. Alle par har deres øjeblikke, hvor de skinner helt igennem og overtager filmen.

Jeffrey Wright dukker op i en hemmelig rolle som FBI-agent – som tydeligvis IKKE er en FBI-agent – og Danny Huston morer sig ganske glimrende i de fem minutter, han har på skærmen. Da den rigtige skurk bliver afsløret, bliver vedkommende spillet af en person, som både er uventet og helt rigtig til rollen.

”Game Night” er såmænd ikke unik eller banebrydende, men filmens styrker ligger i skuespillernes fantastiske kemi, historiens overraskende drejninger, samt et hurtigt tempo som i den grad er væsentlig for de bedste komedier derude.

Blu-Ray: En flot udgivelse, som især er præget af et helt bestemt look, som skal få karaktererne og omgivelserne til at ligne brikker på en spilleplade. Det er en undervurderet effekt, som er med til at skabe filmens unaturlige virkelighed, hvori vold er intet andet end tegneseriehumor og hvor ingen rigtig er i fare – medmindre de ér det.

Ekstramateriale: Det er uheldigt, at Warner Bros. ikke vil investere mere i ekstramaterialet, for jeg er sikker på, at ”Game Night” indeholder tonsvis af slettede scener og improvisationer, som kunne have været med på udgivelsen, sammen med kommentarspor af skuespillerne og instruktørerne. I stedet får vi et ”Making of”, som varer knap fire minutter, samt et ”gag reel” på knap syv minutter. 2 stjerner for dette.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Game Night
Original Titel: Game Night
Premieredato: 12. juli 2018
Instruktør: John Francis Daley, Jonathan Goldstein
Skuespillere: Rachel Mcadams, Jason Bateman, Michael C, Hall, Danny Huston, Kyle Chandler, Jesse Plemons, Billy Magnussen, Kylie Bunbury, Lamorne Morris, Chelsea Peretti, Joshua Mikel, Sharon Horgan, Camille Chen, Zerrick Williams
Spilletid: 100 min.
Selskab: Warner Bros., 2018
Genre: Humor , Krimi