Game Of Thrones - The Complete Fourth Season

17. februar 2015 af Jesper Poulsen

6 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Game Of Thrones - The Complete Fourth Season billede

Vanvittig intens stoledans...

Om 5 uger godt og vel er det 3 år siden at Game Of Thrones sæson 1 fik et par ord med på vejen. En uafrystelig og fabelagtig fantasyfortælling om de mange familier og klaner som kæmper om at sætte sig til rette på tronen. HBOs flagskib med sværdkamp, magtsyge, hævn, ære og en ordentlig portion nøgenhed fik topkarakter, så hvad pokker stiller man op med en serie som bare bliver bedre og bedre? Ja, da det ikke er muligt at tildele 7 stjerner, så må denne fjerde sæson såmænd nøjes med 6.

Efter det skelsættende og rystende ”Red Wedding”, så skulle man næsten ikke tro at det var muligt at overgå eller overraske nogensinde igen. Men bedst som man lige i sæsonåbneren har fået styr på tropperne igen, og lært de nye figurer at kende, ja så indtræder det som i folkemunde omtales som ”Purple Wedding”. Det er simpelthen umuligt at gennemskue hvem der er helte og skurke i dette gal mands værk, præcis som det er svært at placere sine odds korrekt på hvorvidt en given person overhovedet overlever til næste afsnit. Slagordene for sæson 4 er Valar Morghulis – All Men Must Die. Jo tak, det sker så sandelig også, men det betyder ikke at man som kvinde kan se sig fri for at ryge i svinget. George R. R. Martins bogserie (som i øvrigt ikke er færdigskrevet) er så genialt blodigt og brutalt indfanget af David Benioff og D. B. Weiss at man tror det er løgn. Har man først sat et afsnit på, så ender det sandsynligvis med en marathon, for serien er ganske enkelt umulig at lægge fra sig…

Vores lille finurlige dværg Tyrion stilles i denne sæson over for fængsling og retsag, anklaget af sin egen familie. Det giver så meget nerve og suspence at man næsten helt glemmer at Stannis genopbygger sin hær, at Daenerys’ drager vokser sig kæmpestore og kampklare, udfordringerne hos Night’s Watch, Mance Rayders fremtog, Brans syner og sådan kunne jeg blive ved. Persongalleriet er stadig enormt, og selvom der fra tid til anden tømmes lidt ud i det, så dukker der hele tiden nye op, som er umulige at gennemskue som ven eller fjende. Den evige kamp for at opnå mest mulig dominans og rigdom er som gift hos vores følge. På alle måder en bestialsk og vulgær fortælling som må betegnes som tv-historiens mest dragende og – ikke mindst – komplette.

Som danskere kan vi fortsat kippe med flaget og nyde Nikolaj Coster-Waldau (En Chance Til, Nattevagten) som den nedrige Jamie Lannister, som dog efterhånden har gennemgået en af de mest omskiftelige udviklingshistorier i mediets historie. Han var et stort hadeobjekt i starten af serien, men som tiden er gået – og med det faktum at hans karakter er holdt i live – er det lykkes at vinde noget sympati over på sin side. De mange komplekse figurer som både besidder en mørk og en lys side, er langt sværere at danse med end de udprægede onde. Og gennemgående gode karakterer, findes i øvrigt ikke i GOT-universet. Der er bare at læne sig tilbage og nyde en fantastisk fortælling, interessante karakterer (spillet af sublime kræfter) og drømme sig væk i de talrige landskaber som virker helt hypnotiske.

Boxen er spækket med ekstra materiale. Du kan for hver episode lære mere om mytologien fra Westeros. Du kan høre skuespillerne fortælle om hvordan det er at få overbragt nyheden om at deres karakter ikke skal overleve og hvordan scenerne for deres bortgang optages. Du kan også opleve de voldsomme begivenheder fra sæson 3 i overgang til denne sæson, hvor magten skifter. Du kan lære mere om den voksende betydning ”horeunger” har for fortællingen. Kom bag kulisserne ved kampscener og se to slettede scener, fraklip og meget, meget mere. En såkaldt must-have udgivelse er landet!

Warner Home Video.

Titel: Game Of Thrones - The Complete Fourth Season
Original Titel: Game Of Thrones - The Complete Fourth Season
Premieredato: 17. februar 2015
Instruktør: Alex Graves, Alik Sakharov, Michelle MacLaren
Skuespillere: Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau, Lena Headey, Emilia Clarke, Kit Harington, Iain Glen, Alfie Allen, Liam Cunningham, Natalie Dormer, Jack Gleeson, Sophie Turner, Charles Dance, Rory McCann, Carice Van Houten, Maisie Williams
Spilletid: 545 min.
Selskab: HBO Entertainment, 2015
Genre: Action , Drama , Fantasi , Krig