Gamle Danmark: Episode 5-7

21. juni 2007 af Jesper Pedersen

Gamle Danmark: Episode 5-7 billede

Engageret historiefortælling fra Paul Hammerich

Vi skal noget, der ligner tyve år tilbage, for at finde tidspunktet for Gamle Danmarks tilblivelse. Det er danmarkshistorie med Paul Hammerich som sympatisk guide – en kombination, der udløste et ganske massivt seerhit, da det tonede frem på DR første gang.

Nu er samtlige ti afsnit af Gamle Danmark udsendt på DVD. Men hvad i alverden skal vi dog med Hammerichs halvgamle krøniker her nogle år inde i det 21. århundred, hvor DR2 med Husker du…? og Tidsmaskinen for længst har gjort det klart, at vores nutid selv kan levere engageret og engagerende historiefortælling?

Sammenlignet med ovennævnte DR2-produktioner må Gamle Danmark da også siges at tage sig en kende stift ud. Vel egentlig meget naturligt, når man hentes ind til DVD-alderen direkte fra 1980’erne, men det betyder absolut ikke, at der ikke er masser af stof at hente i Hammerichs beretninger.

Afsnittene fem, seks og syv fortæller om perioden 1953-1964. Besættelsestiden er lagt nogle år bag os; stormagterne fører kølig krig og i Danmark tegner sig mere og mere en sand velfærdsstat. Afsnit 5, Situationens Generalstab 1953-1960 kredser om økonomisk vækst personificeret ved Danfoss, LEGO og A.P. Møller, generalstrejke i 1956 samt store internationale begivenheder som Egyptens nationalisering af Suezkanalen – deraf Suezlkrisen – og Sovjetunionens invadering af Ungarn, hvilket fik stor betydning for de danske kommunister og var indirekte årsag til Aksel Larsens stiftelse af SF. Derudover indledes afsnittet af en længere, interessant – og glemt? – fortælling om konflikt mellem imperialisten Danmark og et frihedshungrende Færøerne.

Afsnit 6, Mosefund og Anderumper 1956-62, sætter fokus på to befolkningsgrupper: De ældre og de unge. ”Velfærdsstaten var i gang med at isolere de gamle fra livet,” beretter Paul Hammerich i et alt for langtrukkent indledende afsnit om Danmarks ældre. Så er det mere underholdende at opleve seksualundervisning for de unge anno slutningen af 50’erne. Indimellem de to yderpunkter får vi den politiske beretning om H.C. Hansens overraskende trekantsregering med Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Danmarks Retsforbund, samt fortællingen om Jens Otto Krag.

I afsnit 7, Gør gode tider bedre 1957-1964, er ”Danskerne fræset ind i velfærdsstaten på fire hjul”. Bilparken vokser eksplosivt, motorveje anlægges, broer bygges, og ”klassiske, kroniske luftkasteller” som Storebæltsbroen og Øresundsbroen skyder op. På den politiske front dør statsminister H.C. Hansen i 1960 og erstattes af den ustabile Viggo Kampmann, inden Jens Otto Krag overtager roret i 1962. Han kaster politikerne ud i en følelsesladet plakatkrig om den kontroversielle jordlovgivning. Imens er Cubakrisen ved at sende verden i Atomkrig, Kennedy myrdes i Dallas, og Sovjetunionens leder Nikita Khrustsjov besøger Danmark.

Især to ting gør Gamle Danmark til ikke bare lærerig, men også ret underholdende historieformidling. For det første er hele serien i meget høj grad båret af billederne, og der er en stor underholdningsværdi i at se billedeklip fra Danmark i 1950’erne og 1960’erne. For det andet er Paul Hammerich ikke bare faktaformidler; han er historiefortæller. Han forfalder aldrig til at fortælle danskernes historie kronologisk faktatungt, men langt mere tematisk, hvilket betyder at de enkelte sekvenser – og afsnit – i meget høj grad overlapper hinanden i en god kobling. Derudover finder Hammerich en fin balance mellem historiefortælling på gadeplan, hvor den jævne dansker høres og det store politiske magtspil.

Sandrew Metronome

Titel: Gamle Danmark: Episode 5-7
Original Titel: Gamle Danmark: Episode 5-7