Her er ingen superhelte. Ingen smarte våben eller teknologiske gadgets. Ghost World er noget så sjældent som en filmatisering af en tegneserie, som ”bare” handler om to veninders møde med post-high school-verdenen.
De to veninder Enid (Thora Birch) og Rebecca (Scarlett Johansson) har overstået deres high school-eksamen og fejrer det med at trampe på translokationsdragten og gøre nar af de andre til afslutningsfesten. At gøre nar er hvad veninderne gør mest. De har en kølig distance til det meste af deres omgivelser. Klassekammeraterne er alle enten stræbere eller nørder, som blot venter på at blive gjort til grin.
Enid med de sorte briller og Dr. Martens støvlerne karikerer folk og verden omkring sig i sin skitsebog. Rebecca er mest med, fordi hun ikke rigtig ved, hvad hun ellers skal stille op. Uden Enid ville hun nok være langt mere normal. Pigerne fastholder hinanden i disse roller, som de gang på gang føler sig tvungne til at bekræfte.
Omgivelserne er et stiliseret amerikansk forstadsmiljø, hvor folk falder i staver over de mest horrible tv-shows, mens de indtager den ene fede tv-dinner efter den anden. Det siger sig selv, at det vrimler med stereotyper. Tjeneren på dineren ligner Weird Al Yankovic, gæsterne på caféen er helt sikkert satanister og formningslæren en new age feminist.
Seymour (Steve Buscemi) er den ultimative nørd, som pigerne første gang møder efter, at have besvaret en kontaktannonce, han har indrykket. I baren bestiller han en vanilje milkshake, mens pigerne grinende iagttager ham. De får imidlertid dårlig samvittighed og opsøger Seymour. Det viser sig, at Enid og Seymour har samme distance til verden, men hvor LP-samlende Seymour har opgivet håbet, lever Enid stadig i verden og gør brug af den. Seymour har til gengæld stadig medfølelse og gavmildhed. De to har brug for hinanden.
Forholdet udvikler sig i speciel og uforudsigelig retning. Enid bruger megen tid med Seymour hvilket så også medfører, at hendes forhold til Rebecca radikalt ændres. Der skal ikke siges mere her.
Filmen er en pragtfuld skildring af pubertetens selvhøjtidelighed og iscenesættelse. Den rammer præcist ind i distanceringens konsekvenser uden at blive moraliserende. Filmen elsker sine karakterer og den elsker tegneseriens univers. Æstetikken er gennemsyret af tegneserie. Det er sjældent set, at et medie har overtaget og bearbejdet et andet medies form på så vellykket vis.
Ghost World er en af årets bedste biograffilm og DVD-udgaven lader intet tilbage at ønske. Menuopbygningen består af baggrunde fra den originale tegneserie. Det ekstra materiale udgøres af den sædvanlige film om filmen, fraklippede scener, trailers, musikvideoen med det indiske dansemusik fra begyndelsen af filmen samt beskrivelser af hovedskuespillere. Alt i alt en ok samling uden at være prangende. Men hvad gør det; filmen er nok i sig selv.