Gia

29. august 2008 af Toke Nielsen

Gia billede

Portræt af en supermodels tragiske deroute, fra dengang hvor Angelina Jolie fik lov at vise at hun kan meget mere end blot tage sig godt ud.

Filmen Gia er et portræt af supermodellen Gia Marie Carangi. Fra hun som små-punket oprørsk 17årrig forlod fødebyen Philadelphia i 1977 og via sin udadvendte, fandenivoldske personlighed og stærke seksuelle udstråling strøg til tops i New Yorks modeverden. Det er historien om pengene, berømmelsen og festerne. Det er også historien om en lille pige med et manisk ønske om at blive elsket og aldrig forladt i en verden hvor mennesker er til for at blive brugt og smidt væk. Og det er fortællingen om hvorledes hendes higen efter tryghed og de stoffer hun fandt trøst i, bringer hende til et brutalt fald fra tinderne der i 1986 kulminerer med at hun dør af 80’ernes nye svøbe: AIDS.

Filmatiseringen af Gia Marie Carangis korte men turbulente liv fik tv-premiere tilbage i 1998 og er baseret på vidneskildringer fra de mennesker der kendte hende, samt hendes egen dagbog. Bag produktionen står selskabet HBO der senere producerede nogle af de bedste tv-serier i mands minde; som for eksempel Sopranos, Band of Brothers, Rome, og min all-time-favourite: Deadwood. Og Gia er bestemt også kvalitets TV beregnet til tiden efter primetime, når børnene er lagt i seng. HBO har aldrig været kendt for at gå på kompromis med den mere puritanske del af det amerikanske publikum og i Gia får vi da også lesbisk sex og utilsløret brug af hårde stoffer. Men især får vi Angelina Jolie fra tiden hvor hun fik lov at vise at hun kan meget andet end at se godt ud.

Og at en af denne verdens mest sexede skuespillerinder faktisk kan sit håndværk, kan man forvisse sig om både her, men også i tøsefilmen Girl Interrupted fra 1999 hvor hun tydeligt trak på sine erfaringer fra Gia og løb med en Oscar for næsen af hovedrolleindehaveren Winonna Ryder. Angelinas portræt af den nu afdøde supermodel Gia Marie er både slagkraftigt, hjerteskærende og yderst overbevisende og høre til blandt hendes absolut bedste præstationer. Også Mercedes Ruehl skal fremhæves i rollen som Gias moder, ligesom Faye Dunaway gør en fin agent og bedsteveninde.

Lad det være sagt med det samme: Fortællingen om Gia Maries tragiske skæbne er ikke just en glad feel-good-film. Men heri ligger også filmens største svaghed. For uanset hvor godt Gias deroute er skildret må man i objektivitetens hellige navn erkende, at den også bliver noget langtrukken og klichesprængt. Den melankolske trompet der på lydsiden væver sig ind imellem de klassiske 80’er hits er kun med til at understøtte dette. Historien kender vi da det desværre er en skæbne der har ramt utallige berømtheder og hvor kynisk det end måtte lyde, drukner Gias skæbne en smule i havet og filmen bringer som helhed ikke meget nyt til bordet som vi ikke har set eller hørt om før.

To timer er for lang tid og havde man holdt spilletiden på 1½ time i stedet (ved især at klippe i den tragiske del af historien), kunne jeg have give Gia fire flotte stjerner med god samvittighed for et flot og rørende portræt af både supermodellen Gia Marie, men også af alle de Gia’er der findes rundt om i verden og hvoraf jeg selv har mødt adskillige i flere sørgelige varianter. Den får dog stadig sine fire stjerner - men det er mere Angelinas fortjeneste end det er selve filmens.

Ekstramateriale er der desværre intet af.

Warner Bros..

Titel: Gia