Giftig Viden

21. maj 2012 af Daniel Pilgaard

Giftig Viden billede

Fascinerende indblik i den kyniske finansverden

Den oscarvindende dokumentarfilm ’The Inside Job’ forklarede på en ganske pædagogisk måde, hvordan finanskrisen opstod i 2008. Filmen skildrede samtidig hvordan alle de ansvarlige forretningsfolk på Wall Street beholdte deres formuer intakte, og aldrig blev stillet til ansvar for deres handlinger. Har man filmen frisk i hukommelsen, er det uden tvivl nemmere at forstå ’Margin Call’. ’Giftig Viden’, som er dens danske titel, er er et yderst velspillet og intelligent fortalt drama, om natten inden finanskrisen for alvor rammer hele den kapitalistiske del af kloden, som en uendelig økonomisk tsunami.

Banker og investeringsselskaber handlede realkreditbeviser mellem hinanden, og havde lånt penge ud til mange boligkøbere, hvis kredit aldrig skulle havde været godkendt. Da boligpriserne faldt, og husejerne ikke længe kunne afdrage på terminen på de alt for opskruede boligpriser, frøs markedet. Bankerne sad inden med enorme værdibeviser, der intet var værd, og nedturen ramte hele vesten, hvor banker krakede over alt.

’Margin Call’ starter lige inden at den kritiske situation udvikler sig. Eric Dale (Stanley Tucci) bliver fyret efter 19 år, som intern risikochef i et investeringsselskab, netop som han er i færd med at gennemskue finanskrisen står for døren. Firmaet er i gang med en større fyringsrunde, og Dales sidste handling i firmaet bliver at overdrage sine beregninger til sin unge og intelligent protegé, Peter Sullivan (Zachary Quinto), der ikke røg i svinget. Sent ud på aftenen samler Sullivan de sidste brikker og opdager til sin overraskelse, at firmaet på meget kort sigt har mere gæld end værdifulde aktiver. Og vi taler her om mange milliarder.

Kollegan Seth (Penn Badgley) sidder på en nærliggende bar med deres chef Will (Paul Bettany), som haster tilbage til firmaet. Will ringer til sin chef Sam (Kevin Spacey), der kontakter sin chef Jared (Simon Baker), der bittert må kontakte John Tuld (Jeremy Irons), som er den sidste og mest magtefulde mand i organisationen, der kort efter ankommer i sin egen helikopter.

Intenst drama

Det er udgangspunktet for resten af filmen: de magtfulde chefer, der står med et firma på randen af konkurs, men samtidig har et tungt moralsk ansvar på sine skuldre. Hvordan skal de reagere inden resten af Wall Street opdager udviklingen?. Hvem ved bordet skal ufrivilligt drages til ansvar? Der er mange spørgsmål, og konsekvenserne anhænger af svarene. Der bliver diskuteret på kryds og tværs ved mødebordet, og det er en fornøjelse at se de fremragende skuespillere hver især præsterer noget af deres bedste i mange år. Kevin Spacey har sjældent været så god. Simon Baker, som de fleste vil genkende som The Mentalist fra serien af samme navn, spiller iskoldt med et sociopatisk blik i øjnene.Jeremy Irons er som skabt til at spille den usympatiske og kyniske bestyrelsesformand, der får Gordon Gekko til at ligne en simpel plattenslager. Og Irons karakters navn, Tuld, klinger da også meget af Fuld, der var navnet på Lehman Brothers rigtige formand. Firmaet i filmen er nemlig til dels inspireret af Lehman Brothers, der startede krisen med den største konkurs i verdenshistorien.

’Margin Call’ har været længe om at finde vej til Danmark, og er først nu endelig udsendt direkte på DVD. En ufortjent skæbne for den her film, som er en de bedste og vigtigste film fra 2011. J.C Chador er både debuterende manuskriptforfatter og instruktør bag filmen, og er det fornemt gået af en debutant. Chandors far arbejdede på Wall Steet i over 40 år indtil krisen ramte, så man fornemmer hvor Chandors inspiration, og fine sans for den troværdig skildring kommer af. Chandor var nomineret til en Oscar for bedste manuskript, men den gik som bekendt til den fraværende Woody Allen for Midnight in Paris, hvilket set i bagspejlet, nu ikke helt var så fortjent.

Der følger intet ekstra materiale med til udgivelsen

Filmen er venligst stillet til rådighed af SF/Fox

Titel: Giftig Viden