Girls - Sæson 5

12. marts 2017 af David Lund

Girls - Sæson 5 billede

Desværre bliver "Girls" bare værre og værre.

“Girls” er en af de mange store uventede succeser HBO har haft. Selvom målgruppen hovedsageligt er piger, som titlen også antyder, har der været fint med dybde, humor og karakterudvikling undervejs til, at selv mere modne kvinder samt drenge og mænd også har kunnet finde kvaliteter at holde af i serien. Når jeg pludselig vender forrige sætning til datid, er det helt bevidst, for i fjerde sæson gik det galt for “Girls”. Serien prøvede ihærdigt at genopfinde sig selv, men endte som en rodet sæbeopera uden indhold. Hvad værre er, at karaktererne i den grad begyndte at køre i tomgang, hvilket man har forsøgt at rette op på med denne femte sæson.

Ud af ingenting introduceres en lang række nye udviklingsfaser for de velkendte karakterer i “Girls”. Dette tager noget tid at søsættes, så første halvdel af femte sæson er ret tung at danse med. Den lidt mere seriøse tone i “Girls” er derfor kommet for at blive, og det gør det enormt svært at fastholde interessen igennem de første 4-5 afsnit i denne omgang. Herefter lettes tonen en smule, og vi ender i velkendt farvand med karakterer, der konsekvent dummer sig - dog på troværdig facon.

Femte sæson af “Girls” ender dog som seriens hidtil svageste sæson skarpt efterfulgt af fjerde sæson. Hvis den nedadgående kurve fortsætter ind i næste sæson, ender “Girls” som en af de mange klassiske eksempler på en serie, hvor luften selv alt for hurtigt ud af ballonen. Kan du huske “Dexter”? Alle snakkede om “Dexter” i starten, og den kunne have endt som en nyklassiker, men de sidste mange sæsoner var af så lav eller middelmådig kvalitet, at ingen snakker mere om den i dag. Det er præcis den rute, vi kan forvente at “Girls” tager. Potentialet var der i starten, men skaberne har ikke kunne udvikle tilpas på serien.

En positiv udvikling i serien, er dog den fortsatte fokus på bipersoner. Når hovedpersonernes udvikling i serien er gået i stå, og deres historier virker mindre og mindre interessante, er det forfriskende, at følge noget helt nyt i seriens univers. Hannahs forældre, hendes værelseskammerat samt Elijahs nye kæreste redder femte sæson fra at falde helt igennem.

Billede & Lyd - 5/6

Femte sæson fortsætter i sporet på de tidligere, hvad angår billedet og lydens kvalitet. Billedet er gennemgående skarpt med realistiske farver, og det er rigt på detaljer selv i de mørkeste scener. Lyden holder sig for det meste i fronthøjtalerne, men der er stadig tilpas med detaljer i lydene i alle højtalere til en god oplevelse. Serien er dialogbaseret, så det er rart at høre, at hvert et ord går rent igennem med den præcis rette volume.

Ekstramateriale - 3/6

De slettede scener udgør omkring 20 minutter, og supplerer fint til karaktererne, selvom det nok kun skal ses af de større fans af serien. Derudover er der to “Inside the episodes” der går bag om episoderne hovedsagligt igennem interviews - mest med Lena Dunham. Sammenlagt er de to på under 40 minutters spilletid, men giver fin indsigt i serien, og er tilmed ganske underholdende.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Girls - Sæson 5
Original Titel: Girls - Season 5