Gold of the Amazon Women.

10. juli 2012 af Henrik Andersen

Gold of the Amazon Women. billede

Gold of the Amazon Women er underholdning fra start til slut, hvis man er klar til at leve sig ind i en B-Film, der har alle de rette ideer og spændende tiltag, men dog mangler lidt på den økonomoske side, for at kunne føre dem ud i livet. Heldigvis spænder dette i ben for helhedsoplevelsen.

Tom Jensen (Bo Svenson) skal møde sin onkel Jorn i ”Eventyrenes klub” , men inden længe afbrydes mødet af en forvirret mand ved navn Reynolds, der i flere dage har forsøgt at få fat på Hr. Jensen. Reynolds har et skattekort, der kan lede den rette til Eldorados 7 byer af guld. Øjeblikket efter Jensen har fået overdraget kortet bliver Reynolds skudt af 2 Amazon kvinder, der efterfølgende dræber hinanden med deres dødbringende pileskud. Tom Jensen beslutter sig sammen med vennen Luis Escobar at begive sig ud på eventyret. Men den modbydelige narkogangster Clerance Blasko (Donald Pleasence) vil for alt i verden komme dem i forkøbet. Blasko gør hvad han kan for at gør livet surt for Jensen og Escobar, og ved hans side har han altid 2 narko afhængige kvinder med lange ben og tunge håndvåben. I junglen må de kæmpe imod giftige slanger og dødbringende myrer, men de får sig også en ven og rejsefælle i negerkrigeren Noboro. Efter mange anstrengelser og døden nær af udmattelse bliver de fanget af de varmblodede Amazon kvinder. De holder mænd fanget i burer for at bruge dem som avlsdyr. Så længe de kan præstere, for de lov til at overleve. Alle drengebørn bliver slået ihjel og kun piger anses for noget der dur til noget. Deres Dronning Winnina (Anita Ekberg) er heldigvis til at tale med, og snart slår de pjalterne sammen imod den grusomme Blasko. Winnina kender vejen til de 7 gyldne byer, og nu er spørgsmålet så hvem der kommer først, dem eller Blasko. Vejen er farlig, og de 2 hold må kæmpe sig igennem hovedejægernes land, der er kendt for at skrumpe folk levende.

Gold of the Amazon Women er en herlig B-Film med masser af low budget løsninger, halvdårligt og overspillet skuespil og en handling der ikke byder på mange overrakskelser. Men det skal dertil siges, at jeg har set masser af nyerer film fra de sidste år, der har haft størrer budgetter, og bestemt er sluppet ringerer fra det samlede resultat end Mark M. Lester er med hans eventyrfilm om de 7 gyldne byer i Amazonjunglen. Hele herligheden emmer nemlig af fortællerlyst, og man kan se at Bo Svenson hygger sig i rollen som Tom Jensen. Donald Pleascence er også skøn i rollen som den velklædte narko gangster, der altid er et skridt foran, og genialt er det, at give den lille skuespiller 2 høje kvindelige hjælperer, der parerer ordrer fra deres boss, så længe de får deres daglige ration nakotika.

Der er masser af fantastiske gummidyr i filmen, og bedste af alt er nok scenen med krokodillerne, der ser meget plastik agtige ud, og selv ikke en spændt og ophidset Bo Svenson kan få det til at se overbevisende ud. Glemmes må heller ikke scenen med slangen i kuffeteren. Den gummislange de har brugt, har jeg haft som barn, købt i BR på strøget i Århus i en efterårsferie hos min mormor og morfar. Nu leger mine børn med den, og man kan vel nok tænke sig overraskelsen da en magen til dukker op i Bo Svensons kuffert.

Er man vaks på øjet og hurtig med pauseknappen kan man 56 min. og 20 sek. Inde i filmen se en boomstang/mikrofon danse i øverste højre hjørne af billedet. Sådan kan det jo gå.

Gold of the Amazom Women er en dejlig film, der helt sikkert har en kultagtig tilhængerskare verden over. Dejligt at den nu er tilgængelig på de Danske DVD reaoler, og er man fan af genren er der ingen vej udenom.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet udebliver helt på denne udgivelse fra AWE. Det eneste ekstra man får er et trailershow med andre af deres udgivelser.

Lyden er Engelsk Dolby Digital 2.0, og blilledet bliver præsenteret i 4:3 format. Billedet er ganske slidt, og det vidner om at 35 mm kopien som denne DVD version er hentet fra har været i temlig dårlig stand. Men på en eller anden eventyrlig måde trækker det ikke ned på den samlede oplevelse. Det virker helt naturligt at en kopi af Gold of the Amazom Women er fyldt med ridser og cigaretmærker.

Filmen kan ses med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Gold of the Amazom Women er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Gold of the Amazon Women.