Gran Prix - Special Edition 2006

5. september 2006 af Henrik Andersen

Gran Prix - Special Edition 2006  billede

Der er fart over feltet i denne John Frankenheimers klassiker om de hårdt prøvede racerkører og deres maskiner. Her 40 år efter dens premiere er den stadigvæk imponerende på den tekniske side.

Pete Aron ( James Garner ), er i toppen af verdens bedste racerkører. Han er den ensomme ulv der målrettet går efter at vinde for enhver pris. Da hans racerbil under et Grand Prix i Monte Carlo lider af tekniske fejl vil han ikke give sig. Han presser maskinen til det yderste og da han endelig må lade sig overvinde sker der en frygtelig ulykke, og hans holdkammerat den unge og meget talentfulde Scott Stoddard, mister førligheden i sine ben.
Pete er selvfølgelig knust over ulykken og samtidig sættes han af holdet. Hans modstandere føler med ham og specielt Jean Pierre Sarti ( Yves Montand ), har forståelse for Pete. Men Jean Pierre har sine egne problemer at slås med uden for banen. Han er gift men ser aldrig sin kone. Derfor forelsker han sig i den smukke Journalist og fotograf Louise ( Eva Maria Saint ). Men det er svært at have et forhold når man også bliver nød til at leve med døden i øjenene under hvert løb man racer igennem.
Scott bliver hurtigt bedre og beslutter sig for at sætte sig bag rettet igen, og stoppet med morfin og piller genvinder han den ene store triumf på banen efter den anden. Privatlivet ligger der imod i ruiner da hans kone pat ( Jessica Walter ), vil forlade ham. Men Scott bliver holdt på banen af den ene grund, at han vil besejre Pete der igen er begyndt at kører Gran Prix. Denne gang for den Japanske Izo Yamura ( Toshira Mifune ).
Da de endelige løb går i gang har topkørerne, hovederne fyldt med hverdagens problemer, og derfor må de sætte al deres koncentration på spidsen, når de skal besejre de farlige kurver på den store racerbane. Det sidste løb vil få store konsekvenser for alle involverede og racerløb vil for altid være forandret når det ternede flag vifter racet til ende.

John Frankenheimer har med Grand Prix lavet en stor og episk fortælling om det dramatiske i racerløb. Han fremstiller racerkørerne som rigtige mennesker, der som alle andre også har problemer i deres liv uden for arbejdet. Skuespillerne er mange og de fleste spiller rigtigt godt. Brian Bedford er god som den tilskadekomne Scott der driver sig selv på banen igen, dels for ikke at tabe ansigt til sin afdøde broder og dels for at få hævn over hans tidligere holdkammerat Pete der er skyld i hans handicap. Pete bliver også spillet følsomt af en Ung James Garner, der sikkert har smeltet mangt et pigehjerte da Grand Prix havde premiere i 1966.
Fremhæves skal også Yves Montand og Eva Maria Saint der spiller det forelskede par der må så mange føelser igennem inden de kan give slip og elske hinanden, og da er det på tragiske vis for sent.
Toshiro Mifune er også glimrende castet som manden der giver Pete en ny chance i motorverdnen.

John Frankenheimer ( The Train, One Black Sunday, The Manchurain candidate, Ronin. ) har altid elsket at lege med filmmediet og forskellige fortæller teknikker. I Grand Prix bruges der mange Split Screen optagelser der i dag nok er kendt af de fleste der følger med i Tv-serien 24 timer. Frankenheimer bruger flot splitscreeneoptagelserne til at fortælle hvad der sker under de forskellige løb. Billedet deles eksempelvis op i 3. et billede af køreren, hans hånd der skifter gear og et tredje af gearstangen der rykker sig inde i bilen. Flere gange deles billedet op i rigtig mange felter og de samme billeder vises i alle. Det er rigtigt spændende, og er med til at sammensætte nogle intense racerløb og optagten til disse.
Flere steder under løbene skiftes der også til point of view indstillinger, der gør at man som tilskuer næsten føler, at man selv sidder bag rattet. Disse visuelle tiltag har gjort Grand Prix til en udiskutabel klassiker hvis man holder af lidt anderledes fortæller teknikker.

Der er kælet på den tekniske side, og derfor er Grand Prix bestemt et kig værd. Desværre halter historien en smule, og når man har set den, sidder man tilbage med en lille føelse af, at der ikke rigtigt er sket noget historie mæssigt, men at man til gengæld har været godt underholdt i de 168 minutter filmen varer. Så er man til en soap agtig historie, der går en lille smule i tomgang undervejs, men så til gengæld er tilsat masser af brændt gummi og motorlarm, så er Grand Prix lige noget for dig.

Grand Prix er i denne flotte to disk udgivelse restaureret og det er lykkedes rigtig godt at overfører de flotte Metrocolor farver til DVD. Grand Prix står knivskarp og det brede Super Panavision format den er filmet i skriger om at blive vist på det store lærred. Så hvis denne film engang åbner som en repremiere engang i en biograf nær dig så betænk dig ikke et øjeblik med at indløse billet. Indtil da må du nøjes med denne flotte 40 års jubilæums udgivelse der bestemt er et gik værd for de fleste og et tekstbogs eksempel i brug af flotte billede montager og forførende splitscreen.

Ekstramateriale:

Grand Prix er delt op på to DVD’er. De to første timer på den første og den sidste tid på den anden disk. På Disk 1 er der en trailer at finde til filmen og Disk 2 er fyldt med meget lækkert ekstramateriale. Der er blandt andet 4 nye dokumentarprogrammer om tilblivelsen af Grand Prix.

Pushing The Limit: The Making og Grand Prix.

Flat Out: Formula One in the sixties.

The style and sound of speed.