Grapes Of Death.

4. august 2009 af Henrik Andersen

Grapes Of Death. billede

Jean Rollin beviser med Grapes of Death, at han kan andet end at fortælle Vampyrhistorier. Her kaster han sig over Zombiegenren, og det slipper han storartet fra.

Den unge og smukke Elisabeth (Marie-Georges Pascal) er på vej ind i de Franske vindale med en rejsekammerat. Hun skal besøge sin forlovede der bestyrer en vingård. Men pludselig opdager de, at de er de eneste tilbage på toget. Da toget næste gang gør holdt stiger en mystisk fremmed ombord. Han opfører sig mærkeligt, og har væskende sår i ansigtet. Elisabeths rejsekammerat bliver slået ihjel, og Elisabeth må tage flugten ud i det øde landskab. For det viser sig at egnen er total øde. Alle mennesker er forsvundet, og de der er tilbage er forvandlet, eller er ved at blive forvandlet til udøde bæster med kun mord på hjernen. En mystisk epidemi har tilsyneladende bredt sig, og for at finde vej til sin forlovede, slår Elisabeth sig sammen med 2 mænd. Sammen må de 3 kæmpe sig igennem en landsby fyldt med udøde, for til sidst at finde frem til at epidemien muligvis stammer for nogle forgiftede vindruer der stammer fra den vingård de er på vej imod. Vejen frem bliver ikke nem, og inden turen er slut må flere af dem lade livet.

Efter den i øvrigt fremragende zombie/katastrofe film 28 Dage Senere er synet på zombier blevet en lille smule defus. Før denne film blev George A. Romeros zombier fra hans Night, Dawn og Day of the dead filmserie nærmest brugt som et tekstbogs eksempel på hvordan zombier opfører sig. 28 Dage Senere speedede det hele op et hak, og idag ser verden anderledes på zombier.
Jean Rollins zombier opfører sig tilnærmelsesvis som Romeros. Dog kan nogle af dem bruge våben til at fange deres kød med. De opfører sig dog forskelligt efter hvilke stadie i forvandlingen de er i. Nogle er blevet til kødhungrende amokvæsner, imens andre stadigvæk har følelser og angre over de grufuldheder virusen har fået dem til et begå. Altså kan man som tilskuer godt føle en smule med Jean Rollins zombier.

Effekterne og zombiesminken er som alt andet i denne produktion lowbudget. Men alligevel formår de ofte meget blodige effekter at ryste lidt op i publikum fra tid til anden. Midt i filmen er der således en smuk hovedafhugning der er både brutal, blodig og yderst vel udført.

Skuespillet er over standarten i en Jean Rollin produktion, og Brigitte Lahaies birolle som en mystisk femme fatale er meget velvalgt, og hun er perfekt castet til denne forførende rolle. For naturligvis emmer Grapes of Death af sex og erotik som enhver anden af Franskmandens film, og hvem er bedre end Brigitte Lahaie til at udtrykke dette? Endnu en stor præstation for denne forføriske Femme Fatale.

Som altid er Jean Rollins film fyldt med smukke billeder, der på en drømmeagtig måde trækker publikum ind i historien. Sådan er Grapes of Death også, og så er det til og med en yderst sammenhængende historie sat op imod andre af Jean Rollins film, der tit lider af mystiske plothuller og alt for langsomme og kryptiske historier. Grapes of Death er absolut et kig værd, og beviser af den Franske instruktør kan lave andet end små lumre vampyrfortællinger. Grapes of Death er bestemt ikke noget helstøbt mesterværk, men bør ses af alle der dyrker zombiegenren, og elsker Jean Rollin for den han er.

Ekstramateriale.

Det er her muligt at se den originale trailer til Grapes of Death samt et slideshow med billeder fra filmen. Another World Entertainment har også lagt andre Jean Rollins trailers ud, fra deres efterhånden fine kollektion. Samlet karakter for ekstramaterialet bliver 2 ud af 6 mulige stjerner.

Another World Entertainments udgivelse af Jean Rollins zombieværk kommer til de trofaste fans i flotteste kvalitet. Billedet står skarpt, og lyden er den Franske Dolby Digital 2.0. Grapes of Death er vist i sit oprindelige format, og det er muligt at se den med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Grapes of Death er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Grapes Of Death.
Original Titel: Les Raisins De La Mort.