Grave of the Fireflies

16. marts 2014 af Rasmus Krarup Jensen

Grave of the Fireflies billede

Tragisk historie i fortryllende omgivelser

Hayao Miyazaki har altid været den mest omtalte animationsskaber indenfor spirituelle, symbolske og hjertegribende fortællinger med inspiration fra det japanske samfund. Han har etableret selskabet ’Studio Ghibli’, som har leveret et utal af formidable kreationer i gennem tidens løb. Under dette selskab finder man også en usleben diamant skabt af Isaho Takahata, som mindst er ligeså gribende og indholdsrig som selveste Miyazakis forbløffende kreationer. Grave of the Fireflies er måske en af de mest sørgelige fortællinger, men svøbt ind i børnevenlige animationer bliver det til et smertefuldt, og alligevel inspirerende værk.

Vi følger de dramatiske følger af 2. verdenskrig, hvor uskyldige mennesker lider under bombeangreb, sult og et stadigt stigende nederlag for det japanske samfund. Midt i al kaosset møder vi den 14-årige dreng, Seita, som forsøger at overleve sammen med sin lillesøster, Setsuko. Seita forsøger at skjule de barske realiteter for sin lillesøster, og han leder dem hen til udkanten af byen, hvor de kan lege ’far, mor og børn’ og kigge på de fascinerende ildfluer i nattens mørke. Den stadigt stigende mangel af mad og næring gør det efterhånden svært at få Setsuko til at forblive i sin lykkelige barndomsopfattelse, og den unge dreng mister så småt grebet om sit eget liv og den pludselige rolle som stand-in-far. Hvad gør to børn i en verden uden forældre, og hvor livet efterhånden har overhalet dem og efterladt dem i støvet?

Først og fremmest er denne film en banebrydende instans indenfor animationsbranchen, da kreationer som disse er med til at levere et livsnødvendigt budskab bag de børnevenlige rammer. Det japanske produktionsselskab har altid været kendt for meget voldsomme og ulykkelige temaer, men denne fine balancegang mellem børnevenlige animationer og dybe livsaspekter får alle elementerne til at spille sammen. Som barn kan man nyde de flotte og søde figurer samt de smukke omgivelser, mens man som voksen derudover også kan få en klump i halsen over de omsvøbte tragedier. Denne film går dog helt ud i den ene ende af skalaen, og leverer en fuldt ud realistisk fortælling, som ikke pakker den barske virkelighed ind i symbolske, nuttede virkemidler. Filmen henvender sig derfor til et lidt mere voksent publikum, men de hjertevarme tegnestrøg kan fortrylle alle aldre.

Illustrationerne og figurerne er utroligt velskabte, og scenografien balancerer mellem grove, forstyrrede tegnestrøg og farveovervældende, smukke kreationer. Udseendemæssigt kan den måske ikke måle sig med andre kreationer såsom Spirited Away eller My Neighbour Totoro, men indholdsmæssigt og styrkemæssigt ligger de nogenlunde i samme boldgade. Denne film føles bare en tand stærkere, netop fordi at handlingen er så hårdtslående og tragisk. Selve filmen giver et realistisk billede af, at livet nogle gange ikke venter på dig, og at der ikke altid er en lykkelig slutning på hver eneste historie. I og med at historien bliver fortalt på en fortryllende måde gennem de visuelt imponerende animationer, skabes der en solid dynamik mellem disse modpoler – i midten af dette magnetfelt sker der ting og sager, og undertegnede er decideret imponeret over udfaldet.

Filmen er ufattelig stærk på moraler om familie, kærlighed, ansvar og livets op- og nedture, så det er nærmest en smertefuld fornøjelse at se filmen i så flotte tegnestrøg. Figurerne er elskværdige, kærlige og ikke mindst nemme at relatere til, og jo mere vi kommer til at holde af dem, jo mere følelsesmæssigt involveret bliver man i deres frygtelige historie. Der er et solidt spil mellem farver og mørke i filmen, som sammen med nogle velovervejede symboler danner rammer for, hvad man skal forvente af den givne scene.

Samlet set er Grave of the Fireflies en fantastisk film, som giver et indblik i en animationsverden, hvor den voksne har lidt større fornøjelse af konceptet. Filmen hører uden tvivl til på top 5-listen over de bedste, japanske kreationer til dato, og det er en sand fornøjelse af se så virkelighedstro en historie pakket ind i hjertevarme kreationer. Den kan klart anbefales til fans af animationstegnefilm, og helt sikkert også til den seer, som gerne vil have en klump i halsen efter rulleteksterne.

Midget Entertainment

Titel: Grave of the Fireflies
Original Titel: Grave of the Fireflies