Grey Owl

21. juni 2012 af Daniel Pilgaard

Grey Owl billede

James Bond til kamp for bæverne…!

Nogle gange bliver film ufrivillige morsomme. ’Grey Owl’ er én af disse film! Egentlig ender filmen faktisk med at være ganske seværdig, men i den første halve time, kan man uundgåeligt ikke andet end at tage sig til hovedet og tænke: Hvad sker der lige for det her?

Pierce Brosnan spiller her hovedrollen som indianeren Grey Owl, der betyder nogen i retning af den der vandrer i natten. Vi er i Canadas vildmark i 1935, hvor Grey Owl lever af at være pelsjæger. Tilfældig mødes han med den unge Pony, der har indianske rødder, men er opvokset i storbyen. Mod Grey Owls vilje ender han i den snedækkede vildmark sammen med den unge pige, og redder hendes liv, efter hun styrter igennem isen. De forelsker sig, og hun lærer ham, at indianerne kun dræbte hvad de havde brug for, og ikke for at tjene penge på naturens ressourcer. Grey Owl er først skeptisk, indtil to små babybævere overbeviser ham om, at det er dybt forkert at dræbe de små kræ for ussel mammon. Således ser vi Pierce Brosnan med langt flettet indianerfrisure slæbe rundt og lege far for to små bæverunger. Ja, man tror næsten det er en joke!

Grey Owl er dog kendt for at skrive artikler om livet i naturen, og bliver overtalt til at skrive en bog, der gør ham noget nær verdensberømt. Han bliver fortaler for beskyttelse af naturen og drager til England for at give en række foredrag om bævernes betydning for vildmarken. Bæveren var på det tidspunkt næsten udryddet i Canada, hvilket kunne blive en forfærdelig katastrofe for naturens cyklus, som bæverne bidrager væsentligt til at holde i gang. Under foredragsturneen i England bliver Grey Owl konfronteret med sin fortid, for bag det lange sorte hår, er han måske ikke den person han over for omverdenen påstår at være.

Filmen er baseret på den autentiske person af samme navn, og bliver i den sidste halvdel såmænd ganske interessant. Grey Owl betegnes som en af de første i verden, man groft sagt kan kalde for miljøaktivist. Da han i 1936 rejste England rundt med sine foredrag, sad der dengang en ung 13 året knægt som lige siden havde været fascineret af indianeren og hans mission om naturens bevaring. Knægten var inden ringere end Richard Attenborough, som over 60 år senere instruerede denne film fra 1998. Attenborough der er mest kendt for ’Gandhi’ og ’Chaplin’, eller i rollen som idemanden bag dinosaureøen i ’Jurassic Park', viser med ’Grey Owl’ ikke sin mest talentfulde side frem. I sin form minder filmen mest om en banal tv-film, til trods for at den angiveligt har kostet 30 millioner dollars.

De store spektakulære naturbilleder fra den canadiske vildmark virker helt fraværende. Et par enkelte helikopterskud, der virker mere sløret end skarpe, at nogenlunde det vi ser af det storslåede landskab. Annie Galipeau, der spiller Pony, er ubegribelig dårlig i rollen, og det lyder for meste som om hendes stemme er dubbed. Hun har dog heller aldrig lavet andre film, så hendes medvirken her står hen som en gåde. Pierce Brosnan er som oftest en stabil skuespiller i roller som helt og charmør. Men indianer? Det er en svær kamel at sluge her.

Men uanfægtet af, at man alt for ofte ufrivilligt griner af filmen, løfter den sig op i sidste halvdel, fordi historien om denne problematik er vedkommende. De færreste kan vel påstå at kende historien om denne frontløber for naturen og miljøet, på et tidspunkt hvor mennesket for alvor var begyndt at smadre klodens natur. Faktisk gik der næsten 40 år inden Green Peace blev oprettet samme sted som Grey Owl startede sin mission i Canada.

En dramatisk saltvandsindsprøjtning ville have været tiltrængt, for nok er historien interessant, men op i tempo kommer den eller aldrig. Det er næsten umuligt at tro, at instruktøren har lavet så glimrende biografiske film som ’Gandhi’ og så er endt på det her niveau.

Der er intet ekstra materiale med udgivelse

Filmen er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment

Titel: Grey Owl