Gridiron Gang

16. marts 2007 af Maria Moni

Gridiron Gang billede

Historien om den idealistiske Sean Porter og hans kamp for at hjælpe de unge kriminelle er en triviel og langtrukken affære.

Sean Porter (Dwayne ”The Rock” Johnson) arbejder i et ungdomsfængsel fuld af Los Angeles’ værste rødder, som både tæller ”gang bangers”, ”drug dealers” og mordere. Fremtiden ser sort ud for de unge kriminelle, da 75 % efter løsladelsen ender i fængslet igen. Sean er fast besluttet på at ændre statistikken, og sammen med sin assistent Malcolm Moore(Xzibit) starter han fodboldholdet ”The Mustangs”, der skal konkurrere på collegeniveau. Det viser sig at være en stor udfordring at få de unge til at arbejde sammen som et team, da de fleste kommer fra rivaliserende bander. Men i sidste ende lykkes det for Porter, at få de unge til både at ændre holdning til hinanden og livet.

Gridiron Gang er skåret over en typisk Hollywood formel, og vi har set historien utallige gange før, dog udført med langt større dybde og succes end i dette tilfælde. På trods af sit gode budskab og flere forsøg på at skabe et sandt filmøjeblik, hvor alt går op i en større enhed, efterlod Gridiron Gang mig med en flad fornemmelse. Desuden var filmen med sine 120 minutter, efter min mening, alt for lang. Gridiron Gang var fyldt med den ene fodboldscene efter den anden, som ikke tilførte filmen noget nyt.

Dwayne ”The Rock” Johnson spiller den idealistiske Sean Porter på den eneste måde han kan, nemlig ved at være ”The Rock”: Stor, stærk og cool. Det er ikke den største skuespilspræstation i mands minde, men på den anden side, hvis man kan lide ”The Rock” bliver man bestemt ikke skuffet. Situationen er stort set den samme, når det kommer til Xzibit, som spiller den storsmilende og rapkæftede Malcolm Moore.

”Gridiron Gang” er baseret på autentiske hændelser, og rulleteksterne var akkompagneret af dokumentaroptagelser med den virkelige Sean Porter og interviews med de unge kriminelle, som havde spillet på det rigtige fodboldhold. På trods af optagelsernes begrænsede omfang, udstrålede de den dybde og oprigtighed, som man burde have fundet i filmen. Desværre havde instruktøren Phil Joanou ikke været i stand til at genskabe denne følelse i Gridiron Gang, på trods af et ihærdigt forsøg.

Titel: Gridiron Gang
Original Titel: Gridiron Gang
Premieredato: 16. marts 2007