Grizzly Man

4. august 2006 af Jeppe Krogh

Grizzly Man billede

Ferie med bjørn på – nej, det er ikke komedien med John Candy, men derimod en tragisk og flot dokumentarfilm om en mand med en mørk personlighed og et stort hjerte.

Grizzly Man er historien om Timothy Treadwell, der valgte at bruge 13 somre på at leve stort set alene sammen med grizzly-bjørne og optage det hele med et håndholdt kamera. Timothy voksede op i et trygt hjem og var en pæn dreng - lige indtil han flyttede hjemmefra. Han fik sig de forkerte venner og flirtede med både alkohol og stofmisbrug, og havde psykiske problemer. Til sidst besluttede Treadwell, at enten skulle han bruge al sin energi på at beskytte bjørnene fra menneskene eller også ville menneskenes civilisation slå ham ihjel. Og det er her seeren møder bjørneaktivisten i de første scener af dokumentarfilmen.

Den 63-årige bayerske instruktør Werner Herzog har sat i scene og hans store erfaring skinner tydeligt igennem. Herzog har vundet utallige priser for sine film rundt om i verden og med Grizzly Man fortsætter tyskeren denne trend. Blandt Herzogs kendetegn er lange landskabsscener og scener med dyr i usædvanlige situationer. Werner er også kendt for at være en af de få instruktører, der kunne arbejde sammen med den notorisk eksentriske polske skuespiller Klaus Kinski, som han beundrede meget. I det hele taget er den tyske instruktør kendt for at lave film om stærke mennesker, der skiller sig ud fra mængden ved deres unikke visioner. Eksempler på dette er filmene Aguirre, den gale erobrer (1972) og Fitzcarraldo fra 1982, begge med Klaus Kinski i hovedrollen!

Filmen om Timothy Treadwells tragiske død ved en sur og sulten Grizzly-bjørns klo er en stærk og moden film. Den fortaber sig ikke i det tragiske og den forherliger ikke Treadwell ønske om at vende civilisationen ryggen og leve alene i en enklere verden med bjørnene. Faktisk går instruktør Herzog af og til i rette med Treadwell og hans verbale angreb på myndigheder og civilisationen. Det er en af filmens styrker, at Herzog præsenterer sin karakter så ærligt som muligt og ikke som et glansbillede uden fejl. Treadwell havde mange kritikere og vi hører fra flere af dem i filmen. I efteråret 2003 fandt man Treadwell og hans kæreste Amie dræbt af en bjørn. En helikopterpilot, hvis job var at bringe ligene hjem, var hård i sin dom. Piloten kritiserede Treadwell for at behandle bjørnene som var de mennesker klædt ud som bjørne. Han mente, at Treadwell fik hvad han fortjente, mens det tragiske ved det hele var at hans Treadwells kæreste også blev dræbt.

Man kan sige, at det er en film om Timothy Treadwell og af Timothy Treadwell, da en meget stor del af filmens scener er optaget af ham selv. Visse af hans sekvenser vises endda i sin helhed, f.eks. afsnittet hvor han kræver at Gud, Jesus og Allah skal lade det regne og det så kommer. Instruktøren fortæller og sætter en ramme for historien mens Treadwell er hovedaktøren. For Treadwell var hver dag enten den smukkeste nogensinde eller verdens undergang. I de meste af sekvenserne af Treadwells råfilm er han selv foran kameraet en meget emotionel fortæller. I den ene sekvens er han i skyerne over de smukke bjørne og landskaber, og i den næste oprørt til tårer over krybskytter og uduelige myndigheder, der ikke passer på hans bjørne eller forstår hans kærlighed dem.

Det er en bemærkelsesværdigt og gennemborende indsigt vi får i Timothy Treadwells indre univers. Vi kan være uenige i hans valg og vi kan måske ikke forstå hans bevæggrunde for at bo hos bjørnene, men hans optagelser viser, at han er et menneske med et stort hjerte. Det er et stærkt og intimt portræt af mand, der hver dag tog store risici for sit livs vision. Denne seer giver Grizzly Man 5 stjerner ud af 6.

Titel: Grizzly Man
Original Titel: Grizzly Man
Premieredato: 4. august 2006