Det hele tager sin begyndelse i Nazareth, hvor en julemand bliver forfulgt, en lille flok mennesker, og må smide en del af gaverne for at prøve at slippe bort, men de får indhentet ham, og en kniv i hans polstrede mave, fortæller at julen er ved at være forbi. Det er en indledning, der ligesom sætter filmens nærmest collage agtige billedfortælling, der til tider kunne minde om Roy Anderssons film som Sange Fra Anden Sal og Dejlig Er Jorden. Midt I bosættelserne, lever folk som fjender, Palæstinenser og Isrealer, og det hele er stykket sammen af gentagelser, en mand der ødelægger en opkørsel ude i siden med en hammer, et hold vejarbejder der reparere det sammen igen, og manden der igen er ude med sin lægtehammer, så bilerne næsten ikke kan komme forbi. En der ustandseligt smider affald over til naboen. Det hele foregår på det lidt uskyldige plan, men symbolikken er stærk, og der gives ingen umiddelbare forklaringer. Israelske soldater der observere et checkpoint, hvor den bemyndige på aftenholdet, har sin egen version af jobbets egenskaber, leger kispus med de bilejere der vil igennem. Nogle må lade jakken, medens alle bliver beordret til at gå ind I en anden bil. To franske turister er tilskuer til dette vanvid, af evindelig had.
Filmen er befriende i sin fortællerkomik, og ikke at vile føle sig frem på det sentimentalle plan, men er nærmest selv resonerende overfor begge parters lidelser, men at det først og fremmest er palæstinenserne der er de undertrykte. Den har nogle fantastiske momenter, flot fotograferet, og instruktøren fungere godt som en politisk Jacques Tati i en observerende rolle. Marc-André Batigne er fotograf på filmen, og fanger sublimt handlingen, og er et betydelig vigtigt element, i en film der har billedsproget som sit stærkeste. Ind imellem bliver den noget sterotyp, der går ligesom lidt hak i gentagelserne, og filmen mister lidt sit tempo, det starter ellers flot. Sjovt at se en film fra mellemøsten som er så diamentral modsat af hvad der tidligere er blev vidst fra de lande. Der er mange meninger om selve konflikten, men filmen er særdeles interessant, både for sin originalitet og sine tvetydelige budskaber.