Gunfight

31. august 2013 af Astrid Skov-Jakobsen

Gunfight billede

Titlen Gunfight er en fyldestgørende beskrivelse af plottet i denne lidt tynde og dystre western fra 1970’erne.
To berygtede, men afdankede revolvermænd befinder sig pludselig i samme by, og indbyggerne ser nu frem til en dødelig duel mellem de to legender.

Gunfight er fra 1971, men billede og især lydkvaliteten på dvd-udgivelsen kunne nemt fuppe dig til at tro at den var ældre. Lyden knitrer og virker fjern i en sådan grad at du nostalgisk mindes tiden med støvede og slidte VHS-bånd. Det er desværre lidt distraherende i de indledende minutter, når nu de fleste af os har vænnet os til Blu-ray kvalitet og HD fjernsynssignal.
Lige karismatisk og hemmelighedsfuldt er country-legenden Johnny Cashs ansigt dog heldigvis stadig. Vanen tro er Cash klædt helt i sort i rollen som den talentfulde og farlige revolvermand Abel Cross. Han støder på en by som viser sig at have endnu en legendarisk revolvermand boende i den skikkelige form af familiemanden Will Tenneray (Kirk Douglas). Kemien mellem disse to halvpensionerede og hvileløse cowboys er involverende. Cashs roligt mumlende og pinte tilstedeværelse som Cross, tydeliggør den uro og utæmmelige temperament, der styrer Tennerays livsbeslutninger. Selv som far og husbond er det umuligt for ham at ligge sin fortids uforudsigelige og risikofyldte livsvirke bag sig.
Det kontrastfyldte forhold mellem Cross og Tenneray er omdrejningspunkt for en meget sparsomt fortalt historie. Der er ingen afvigelser fra byen og alle dens indbyggeres anspændte forberedelser på den forestående ”gunfight”. Gunfight bliver derfor både en meget klaustrofobisk fortalt historie og en lidt tynd en af slagsen. Selvom dynamikken mellem Cross og Tenneray er ærligt og interessant fortalt, har den svært ved at udfylde en hel spillefilmslængde.

Det mærkes at Gunfight er fra 70’erne da der eksperimenteres med den heltemyte, som ellers er en integreret del af den klassiske Hollywood western-genre. Den ensomme fremmede med et godt hjerte, men mørke skygger i sindet er utvivlsomt stadig til stede, i karaktererne Cross og Tenneray. Det gode hjertes kamp mod mørket sættes dog i en interessant kontekst, der hurtigt tager glamouren fra disse voldelige mænds bedrifter. De to revolvermænd udfører ingen egentlig trussel overfor hinanden, intet krig eller had eksisterer mellem de to og alligevel vælger de en voldelig afslutning på deres møde. Gunfight viser ikke selvopofrende mænd i en hård tid, der træffer svære valg om at slå ihjel for det fælles bedste. I stedet skildres to hvileløse mænd hvis vold er unødvendig, en forestilling for publikum og i sidste ende tragisk i sin meningsløshed.

Ekstramateriale
Ekstramaterialet byder på billedgalleri af scener fra filmen akkompagneret af Gunfight’s originale temasang, naturligvis skrevet og sunget af Johnny Cash. Derudover findes der fem trailers for andre mindre kendte westernfilm. Trailerne er originale fra 60’erne og 70’erne, og det er sjovt at se hvor stor en udvikling det aspekt af filmbranchen har gennemgået.
Jeg giver ekstramaterialet 2 stjerner.

Gunfight forsøger hæderligt at eksperimentere, ikke bare med vores forestilling om den heltemodige cowboy, men også i selve filmsproget. En klassisk fortællerform afbrydes når vi hører beboerne i landsbyens tanker, i det Abel Cross ridder gennem byen. Legender, myter og menneskers hungren efter at bygge dem op og pille dem ned inddrages i selve filmsproget, herunder også ved et overraskende brud i kronologien.
Der opbygges en overraskende stærk og rammende afslutning for en film, hvis midte godt kunne trænge til ekstra liv og handling.

Another World Entertainment.

Titel: Gunfight