Hacker

9. september 2019 af Jesper Poulsen

Hacker billede

Dansk ungdomfilm viser med denne udgivelse at man er på rette vej. Originalt og ambitiøst værk, som godt tør flytte seerne ud af deres comfort zone.

Så blev det tid til at begive sig i krig med børne/ungdomsfilmen Hacker. Heldigvis går der ikke lang tid før at man mærker at filmen ikke er bange for at begive sig uden for målgruppens normale pusse-nusse-sikkerhed. Ja, børnene skulle jo nødig opleve uhygge, spænding og usikkerhed omkring hvorvidt det hele ender lykkeligt. Den slags beskyttelse blæser Hacker i den grad på, og hvor er det fedt. Ikke så meget for min skyld, men i højere grad for den ungdom der af filmmediet fortjener at blive taget alvorlig. Tak Poul Berg (instruktør)!

Benjamin overværer som ganske ung at lejligheden, hvor han og moren bor, bliver invaderet af nogle fremmede som tydeligvis vil have noget fra med derfra. Gemt i et skab lytter Benjamin til al den tumult der foregår i lejligheden. Det er samtidig sidste gang han ser og hører moren. Vi møder Benjamin igen som teenager, hvor der gives et indblik i hans evner som hacker. Mod betaling klarer han at ændre klassekammeraternes karakterer og tjener dermed en god skilling. En dag kaldes han op på skolens kontor. Han frygter at hans ugerning er blevet afsløret, men mødet involverer en række fremmede mænd, som mener at have bevis på at moren stadig befinder sig et sted derude. En mor som Benjamin var overbevist om var død. Det bliver startskuddet til en hæsblæsende jagt på sandheden, hvor det er umuligt at finde ud af hvem man kan stole på. Benjamin er ikke mindst nysgerrig på, hvad det mon var hans mor var i besiddelse af, og som åbenbart var meget værdifuldt for de folk som entrerede lejligheden i sin tid.

Hacker er en solid spændingsfilm, som rammer ganske meget i øjenhøjde med ungdommen, og som også billedliggør at det er for tidligt at erklære dem for en tabt generation. Dejlige skuespilspræstationer af Signe Egholm Olsen, Morten Suurballe, Mille Dinesen, Janus Nabil Bakrawi og resten af castet. Rumle Kærsø i hovedrollen som Benjamin er dog så central at han ikke er til at komme uden om. Mon ikke vi kommer til at se mere til ham i den danske filmbranche? Jeg tror det.

Filmen er ikke fejlfri og har heller ikke en konstant spændingskurve og vedkommenhed gennem samtlige minutter. Vigtigst er dog at den er nytænkende og bryder med rammerne for det sædvanlige. Det er et skridt i den rigtige retning og belønnes derfor med 4 stjerner herfra.

Scanbox.

Titel: Hacker
Original Titel: Hacker