Kannibalen Hannibal Lecter i skikkelse af en velspillende Anthony Hopkins vil de fleste sikkert kunne nikke genkendende til, men at filmen er blevet lavet på baggrund af en bog, er måske mere overraskende. Faktisk kommer alle film i serien efter forlæg af forfatteren Thomas Harris. ”Den røde drage” er endog blevet filmatiseret 2 gange, 2. gang efter ”Ondskabens øjne”, hvor verden først fik smag – høhø – for historien om kannibalen med den sofistikerede smag og overlegne intelligens.
Hannibal vågner er således også filmatiseret – læs anmeldelsen her: Hannibal Rising.
Og hvordan blev Hannibal Lecter så til? Som udgangspunkt et interessant spørgsmål, som forfatteren forsøger at besvare i ”Hannibal vågner”, som den danske titel er landet på. Hannibal vokser op på et slot i Litauen, med sine forældre og sin søster Mischa. Under 2. verdenskrig bliver alle på slottet ofre for en bande af brutale røvere, som hærger og plyndrer i kølvandet på bomber og kampvogne. Hannibals forældre bliver dræbt, og hans søster må lide den tort at blive hovedretten på banditternes spisebord, da sulten for alvor begynder at gøre sit indtog. Hannibal overlever dog mirakuløst.
Kort efter krigen bliver Hannibal så adopteret af sin onkel og denne hustru, grevinde Murasaki, og begge får Hannibal et meget nært forhold til – adoptionen kommer dog først efter, at Hannibal har været på børnehjem på netop det slot, hvor han opvoksede. Således med kufferten fuld af traumatiserende oplevelser flytter Hannibal til Europa med grevinden efter hans onkels død. Med udgangspunkt i et lægestudie påbegynder Hannibal – som nu er en ung mand – sin jagt på søsterens bødler, og som man nok kan forestille sig, bliver der ikke lagt fingre i mellem.
Tidligt i bogen opstod det første problem. Jeg kedede mig faktisk bravt. På trods af for så vidt en grundlæggende god ide – var der bare ikke nok kød (der var den igen) på historien. Personskildringerne er farveløse, og forsøg på maleriske beskrivelser af kampscener og omgivelser ligner mest undskyldninger for at fylde siderne op. Hovedpersonen selv bliver også underlig anonym. Man bliver introduceret til, at Hannibal er mere intelligent end de fleste, og den del er godt beskrevet - men det virker ærligt talt lidt fortænkt, at alle disse barndomsoplevelser skaber den Hannibal Lecter, vi møder senere i livet. Der går lidt for meget 2 kroners psykologi i det, og at søsteren er blevet spist af udhungrede banditter medfører, at Lecter senere ynder at spise hjerne med en god Chianti til, virker noget åndsforladt og ikke mindst hamrende utroværdigt. Og det underminerer ideen med denne figur, som i al sin splittelse er hamrende fascinerende. Derfor bliver formålet med læsningen af bogen blot at få konstateret, på hvilke måder Hannibal får lavet biksemad af sin fjender, for man er ikke et øjeblik i tvivl om, at han vil nå sit mål.
Udover den tyndbenede psykoanalyse, har bogen så sit andet markante problem. Tekstmæssigt flyder den ikke.
Undervejs må jeg tilstå, at jeg undrede/irriterede mig en del over visse af sætningskonstruktionerne, herunder blot et par eksempler:
”Midnat, grevinde Murasaki lå i sin seng”
”Månen går ned. Måneskæret skinner diffust gennem bulerne og boblerne i vinduesruden, kryber op over Hannibals ansigt….”
”Aften i Paris, stille regn og skinnende brosten”
Opbygningen med nutid minder mest af alt om et manuskript, så jeg må sige, at da jeg konstaterede, at bog og manuskript er blevet skrevet samtidigt, fik ti-øren til at falde meget markant. Nu er et manuskript så ikke ligefrem skønlitteratur, og ovenstående eksempler viser med al tydelighed, at her er ikke tale om en decideret velskreven bog. Faktisk må man have den grimme mistanke, at den gode Thomas Harris stod og manglede lidt basseører til S-toget og solgte ud af sølvtøjet. Dermed gjorde han sig selv en bjørnetjeneste og ødelagde en del af myten om Hannibal Lecter.
Så hvis man vil bibevare mindet om en smiskende Hannibal Lecter .hvad enten det er i skikkelse af Anthony Hopkins eller den person, du selv har dannet dig et billede af ved at læse de resterende (ganske udmærkede) bøger, så er en ting sikker – så skal du holde dig væk fra denne bog – som i parentes bemærket koster 299 kr!. Filmen vil jeg undlade at have en holdning til, blot vil jeg tro, at der kan reddes en del på det visuelle. Men som udgangspunkt er ”Hannibal vågner” for mig at se en gang spekulation, som man burde have været foruden.
Bogen er venligst stillet til rådighed af:
Lindhardt og Ringhof.