Heksene Fra Warren Manor - Sæson 1 (6DVD)

15. maj 2005 af Michael Panduro

Heksene Fra Warren Manor - Sæson 1 (6DVD) billede

Første sæson af den succesfulde serie om de heksende søstre

Den sejlivede TV-serie, ”Heksene Fra Warren Manor”, med den mere dobbelttydige originaltitel, ”Charmed”, går nu på syvende sæson sin sejrsgang i de danske eftermiddagsstuer. Med denne udgivelse bydes der på de første 22 afsnit der havde premiere i efteråret 1998.
Vi møder for første gang de tre almindelige søstre Piper (Holly Marie Combs), Prue (Shannen Doherty) og Phoede Halliwell (Alyssa Milano). En dag finder Phoebe deres mors efterladte Ouija-bræt frem og efter lidt fjollen rundt overbevises de tre piger om at det ikke er tilfældigt hvordan brættet insisterer på ordet ”loft”. De tager mod til sig og i en lysende kuffert finder Phoebe den mystiske ”Book Of Shadows”. Inden længe finder de tre søstre ud af at de stammer fra en lang række af mægtige hekse. Selvfølgelig er her ikke snak om onde, vortebefængte, børnespisende bedstemødre, men derimod om heltemodige magikere, der bruger deres kræfter i den gode sags tjeneste.
Inden længe opdager de tre søstre hvorledes de hver i sær er i besiddelse af en særlig, magisk evne. Prue er således telekinetiker, hvilket vil sige at hun på bedste Carrie-maner kan flytte objekter blot ved tankens kraft, Phoede kan se ind i fremtiden og Piper kan simpelthen standse tiden. Er de tre i samme lokale kan de ligeledes slå deres kræfter sammen.
Disse nyopdagede evner bliver naturligvis nyttige i pigernes problematiske hverdag med arbejde, romantik og dets lige, men ikke mindst overfor den horde af diverse dæmoner og magikere der nu pludselig gennemsyrer deres hverdag.

”Heksene Fra Warren Manor” spiller som originaltitlen indikerer naturligvis både på den magiske dimension vi introduceres til gennem pigerne, men ligeledes på deres charmerende væsener og deres ”åh-så-almindelige” hverdagsproblemer. Serien lagde sig i sin tid i klar forlængelse af den ufatteligt populære ”Buffy”, der havde premiere året før, og de to serier har gennem årene kørt en slags parallelløb i konkurrencen om teenagernes gunst. Som ”Buffy” og dens arvtager ”Angel” kan ”Heksene” til tider virke voldsom, men den er generelt ikke ligeså dyster som sin blodsugende kusine. Derimod spilles der mere på opdagelsen af disse nye evner og den nye verden de medfører, samt hvorledes de tre piger tilpasser deres hverdag til dette. Serien er produceret af det enorme Spelling Television der slog igennem med ”Beverly Hills 90210” og ”Melrose Place” og der er da også tydelige paralleller til netop de to serier, i sær her i første sæson.
Historierne er spændende og godt varieret og der er en god energi lige fra start af. Som alle serier af denne slags har det i visse af de senere sæsoner været svært altid at holde dampen under originalitetens svære kedler, men her er tale om en serie der kom godt fra start. Her er alt fra formskiftende naboer, kirkeproblemer, onde spøgelser, dæmoniske gudinder og et afsnit der foregår i 70’erne. Som regel er onderikkerne enten ude efter den mægtige ”Book Of Shadows” eller i visse tilfælde pigernes kræfter (hvilket ofte vil sige deres liv).
Som sagt er her tale om ikke mindre end 22 afsnit og således løber boxens 6 DVD’er op på ikke mindre end 15 og en halv times koncentreret underholdning. Og underholdende, det er det. Der er knald på hele tiden, og selv om mange af seriens ”ordinære” elementer kører ad klicheernes brede sti, så sørger de fantasifulde uhyrer og pudsige plotmæssige indfald for at serien aldrig bliver forudsigelig. Er man teenager eller måske lidt let til falds overfor historier om hekse, dæmoner og anden gotisk uhygge er serien lige i øjet. Effekterne er mange og tilpas farvestrålende til at underholde.
Alt i alt en serie helt på højde med både ”Buffy” og ”Angel” men samtidig med sin egen identitet. Hvis du først er kommet ind i serien senere er første sæson en oplagt mulighed for at få hele forhistorien og samtidig stifte bekendtskab med nogle af de bedste episoder konceptet har frembragt indtil videre, og hvis du var med dengang så er her mulighed for et glædeligt gensyn.

Billede og Lyd:
Billedet står skarpt i 4:3-format og det originale Dolby Surround lydspor er bevaret. Det kunne have været fedt med et mere bombastisk digitalmix til en udgivelse som denne, men det ville vist være at kræe for meget af en TV-serie.

Bonusmateriale:
Absolut intet overhovedet, hvilket i høj grad er skuffende. En dokumentar eller to om skabelsen af serien, eller i det mindste en stribe af kommentarspor er jo efterhånden standard for denne slags udgivelse, og set i lyset af hvor længe de hungrende masser har ventet på denne udgivelse må den totale mangel af bonusmateriale mildest talt ses som skuffende!

Følgende afsnit er at finde i boxen:
1. Something Wicca This Way Comes
2. I've Got You Under My Skin