Helldriver.

3. april 2012 af Henrik Andersen

Helldriver. billede

Motorsavssærd hvæser imens det skærer sig igennem kød, hoveder flyver og blodet sprøjter i kaskader i denne Japanske splatterfest, der trods dens iderigdom er lidt lang i spyttet.

Den 18 årige Japanske skolepige Kika kommer en dag hjem fra skole, og ser at hendes far har fået skrællet kødet af sine ben, og stadigvæk er i live til at se, at det er hans kone Rikka ( Kikkas mor ) der har gjort det sammen med hendes psykopat elsker. Moderen river så Kikas hjerte ud, men i det sammen rammes hun af en meteor fra rummet, der indkapsler hende og Rika i en rav ligende supstans, der holder dem begge i live. Ud fra moderen vælter der nu en askesky, der dækker hele Japan og forvandler 6 millioner af landets befolkning til zombieligende væsner med et mystisk horn i panden. Japan er splittet og der bygges en kæmpe mur for at holde de smittede væk fra de raske. Kika får af regeringen indbygget noget mekanik, der gør hun kan leve uden hjerte. Hun bliver forvandlet til en dræbermaskine, der gerne går til angreb mod de smittede zombiebæster med hendes motorsavssværd. I byen møder hun møder de to mænd. Den ene navnløs og den anden hedder Taku. De bor begge på børnehjemmet kamikaze, hvor de laver at at fange smittede bæster for så at stjæle deres horn, der virker både som nakotika og som dynamit.
Efter et stort oprør i underverdnen bliver de fanget af regeringen. De kan nu enten vælge at blive dømt til døden, eller frivilligt gå ind bag muren og tage kampen op imod Rikka, der nu ses som moderen til alle zombiebæsterne. kika og hendes lille gruppe indviliger i det, og snart begiver dig sig ind i zombieland. Her møder de Kaito der lever derinde, og som ved hvor der findes en stor Zombielandsby, hvor de kan finde viderer spor imod deres mål, og hvor de må redde en sagesløs pige, der bliver tortureret ved at få bidt hendes brystvorter af så blodet sprøjter. På vejen imod det endelige opgør med Rikka, må de kæmpe imod både zombiemutanter, og en kæmpe kød golem dannet af zombiekroppe. Det er vildt og ekstremt blodigt.

Instruktøren Yoshihiro Nishimura er en del af gruppen af instruktører, producenter og effektmænd der sammen laver film under navnet Sushi Typhoon. De står bag film som Tokyo Gore Police, The Machine Girl, Robo Geisha, Mutant Girls Squad og Samurai Prinsess. Alle film der er en del af en ny splatterbølge, der er skyllet ind over solens rige de sidste par år. Det er vildt, ekstremt og til tider billigt og hurtigt produceret. Blodet sprøjter i fontæner bare der brækkes en negl, hoveder kvases og intet er iøvrigt helligt når Yoshihiro Nishimura og hans kammerater gør klar til action. Har man set nogle af de førnævnte film, ved man også med sikkerhed om Helldriver er noget man har lyst at bruge tid på, for den ligger sig fint i forlængelse af de andre produktioner fra Sushi Typhoon.

Der er mange ekstreme scener i Helldriver, ikke alle lige vel udførte, men man må alligevel tage hatten af for de hjerner der har udtænkt det, og samtidig gør et hæderligt forsøg på at delagtiggøre os andre i deres forkvaklede fantasier via filmmediet. Af eksempler kan nævnes en super sej motorsavs duel imellem Kika,hendes motorsavssværd og en flok zombier der også alle er bevæbnet med motorsave. De nægter at dø, og på et tidspunkt i kampen angribes Kika af 3 sæt arme, med hver deres motorsav. I en anden scene skydes zombierenes eksplosive hoveder afsted (de halshugges så de flyver afsted) så de fungerer som et bombeangreb mod Kikas bil, og når vi nu er ved biler, kan man ikke undgå at nævne biljagten, hvor de forfølges af en bil sat sammen af menneske dele. En regulær kødbil. Nævnes må også zombiemoderen der svinger sin zombiebaby afsted i navlestrengen, og bruger den som våben. Eller hvad med de forskellige mutanter, hvor den mest coole har 9 arme. De 8 angribe rmed samuraisværd eller maskingeværer og arm nummer 9 giver kika Fuckfingeren. Man kan blive ved med at nævne mere eller mindre obskurde scener, men der skal jo osgå værer overraskelser til dem, der tør kaste sig ud i dette Japanske blodbad.

Desværre er Helldriver for lang. De næsten 2 timer, med endeløse blodudgydelser og et monotomt soundtrack med kedelige trommerythmer ender med at kede en anelse. Det er også problematisk, at den bruger en halv time på at skyde historien igang, og selve titelskærmen og tekster rammer først skærmen 46 min. inde i filmen. Men kan man se igennem fingre med en lidt langtrukken historie, og er man til nutidig Japansk splatterfest så må man ikke gå glip af Helldriver.

Ekstramaterialet.

Der er masser af ekstramateriale på denne flotte udgivelse fra Another World Entertainment. Ikke alt er lige relevant, men er man fan af filmen og genren som sådan er der guf at hendte.
Helldriver-Dakota, Chatch Me If You Can og Bail Out er alle kortfilm der foregår i samme univers som Helldriver filmen. De er bestemt ikke lige spændende allesammen, men så er det til gengæld sjovt at se programmet Sushi Typhoon Invades Tokyo, der handler om premieren på Helldriver. Der er også et 43 min. langt making off program, der kommer godt rundt i flere af filmens mange spetakulære scener.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Helldriver er fint overført til DVD, og de mange blodsprøjt og sjask fra afskårne hoveder der rammer jorden kan nydes i Japansk Dolby Digital 2.0 og 5.1. Billedet bliver vist i dets oprindelige format. Helldriver kan desuden ses med Danske, Svenske, Norske og finske undertekster.

Helldriver er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.

Titel: Helldriver.
Original Titel: Helldriver.