Da DreamWorks Animation gav os Shrek i 2001 var humoren og den genreblandende fortælleglæde et banebrydende tiltag i den dengang unge tradition for computeranimation. Siden har succeserne været mange med eksempelvis Madagascar-, og Kung Fu Panda serien.
Nu er studiet klar med Hjem. Instruktøren kalder den for den første ”post-apokalyptiske, invasion-fra-det-ydre-rum-buddy-roadtrip-animerede komedie”. Sådan beskrivelse lyder som om, man har taget munden for fuld allerede i skrivelokalet, og det er også ambitionen om for meget på en gang, der forhindrer filmen i at finde…nå ja…hjem.
Det lille rumvæsen Oh (Caspar Phillipson/ Jim Parsons) bliver pludseligt mål for en menneskejagt (eller skulle man sige rumvæsenjagt), idet han ved et uheld afslører sin arts, Bøvernes, skjulested fra deres farlige fjende. Bøverne har valgt Jorden som deres nye hjem, og har samlet alle menneskene i en ny ”hyggelig” koloni. Pigen Tip (Sasia Mølgaard/Rihanna) undslap dog indsamlingen, og vil nu for alt i verden genforenes med sin mor. Tip og Oh laver en aftale om at hjælpe hinanden, og det bliver starten på en hæsblæsende rejse, imens den excentriske leder af Bøverne Kaptajn Smek (Christian Damsgaard/Steve Martin) er lige i hælene.
Hjem føles som en cocktail af alt det bedste fra de bedste animationsfilm fra de sidste 10 år. Temaet om at finde et hjem i stedet for at tage det fra andre, klinger af Pixars Wall-E (2008), mens det hårdtpumpende pop-soundtrack med Rihanna og Jennifer Lopez i spidsen, der også låner stemmer til filmens originalversion, vækker minder om de musikalske comic-relief scener i Shrek (2001) og Madagascar (2005). Endeligt kommer venskabet mellem Tip og Oh, der trods deres forskelligheder finder fællesskab i at være uden for, i kølvandet på det mesterligt opbyggede forhold mellem drengen Hickup og dragen Toothless i How to train your Dragon (2010).
Men alle disse elementer blegner i Hjem, sammenlignet med de mere veludførte eksempler. Fortællingen knækker simpelthen under vægten af ambitionen om både at være et stille venskabsdrama, et larmende action eventyr, og en musikalsk feel-good road-movie. De tre stjerner er for gode animationer, godt stemmearbejde og en gennemført produktion, men Hjem er en tandløs fuser sammenlignet med bagkataloget hos DreamWorks.